fredag 23 januari 2009

Vad står karln och säger?

Påskvänner?

Jag blev så ohjälpligt full i skratt (jag vet att jag borde gråta) när jag läste Koskinens våndor (Gotlands Allehanda 23 januari, se länk i förra bloggtexten):

Lennart Koskinen säger att det är ett problem är att det gått så snabbt.
- Kyrkan hinner inte med och det tycker jag är olyckligt i sammanhanget. Vi har nästa kyrkomöte i höst och det är först då som vi kan fatta beslut, säger biskopen, som i går var blixtinkallad till ett biskopsmöte just med anledning av riksdagsmotionen.

På dagordningen, bland annat den centrala frågan om vad prästen ska säga till de lyckliga tu.
- Vi har inga bra ord i dag. Men vi kommer att begära att man väntar med att verkställa beslutet i riksdagen till efter kyrkomötet.
- Texten måste ju skrivas om, vi kan inte längre ha med orden man och hustru. Det är en väldigt känslig text som är från Matteus 19.

;o) Eller :o(.

VAD SYSSLADE BISKOPSMÖTET MED IGÅR? Och var är Hans, Ragnar och Esbjörn??????? Sjukskrev dom sej eller?

Bauer (ordförande i RFSL på Gotland): Ni måste rensa ut det gamla, ni har ett jättejobb framför er. Ni kan inte ha kvar präster som inte viger samkönade par.
Koskinen: Juridiskt är det inte möjligt, vi har andra lagar som styr detta med anställningsfrågorna. Vi kan inte säga upp präster av den anledningen, lagen står i vägen.

Men ingen lag hindrar stiften från att stoppa befordringsgången och t.o.m. nyrekryteringen av folk - och nu gäller det inte bara präster utan även kantorer, församlingspedagoger, församlingsassistenter, diakoner - som i minsta lilla avseende är heteronormativa, d.v.s. anser att åtminstone den som kan välja i första hand bör välja att bilda familj med någon av motsatt kön SAMT anser att det, allt annat lika (2 snälla föräldrar alltså), är en fördel att ha en pappa jämfört med att ingen ha. Eller att ha en mamma jämfört med att ingen ha.

Konfirmandundervisningen är en viktig del och han svävar lite på svaren när samtalet kommer in på hur man ska göra med de präster som säger nej till att viga samkönade par. Ska de ändå ha rätt att fortsätta bedriva konfirmandundervisning, och därmed ge röst åt en uppfattning som inte rimmar med kyrkans i frågan om homosexuellas rättigheter?
- Det är en lämplighetsfråga inom kyrkan och den lokala församlingen äger frågan om prästens roll, inte jag. Men jag kan förstås påverka församlingen.

Jo det kan han förstås. Frågan är om han bara tänker ta itu med rabiata homofober eller också (som det verkar) moderat heteronormativa medarbetare.

Godmorgon farbror Koskinen, stiftschef i statskyrkan! Du är i allmänhet både klok och snäll, det vet jag. Men varför ljuger du nu och säger att "nu(nu??!!!) är alla välkomna", om du inte tänker viga mina barn den dag de ev. vill gifta sej? Med varandra, alltså. (För du TÄNKER väl ändå inte göra det ens om staten skulle godkänna det? Om du inte visste det FÅR man faktiskt gifta sej med ett halvsyskon på dispens redan idag. För staten alltså - och därmed, antar jag, för kyrkan. Så skillnaden blir ju inte så stor. Och rashygieniska argument betackar vi oss ju för, eller hur?)

Upp och ner i vårt hus,
grisen gal i granens ljus
(eller nåt)...

Inga kommentarer: