fredag 23 januari 2009

Stig Strömbergsson om att härska, fjäska och glida

Påskvänner!

Stig Strömbergsson i Älvsbyn bloggar nu läsvärt om att härska, fjäska och glida. Läs vad han skriver. För den som inte ids publicerar jag mina kommentarer nedan (de står annars efter hans bloggtext):

Tack för bekännelsen, Stig! Men jag tror att du kan ha fel i att årets kyrkovalsresultat inte kommer att påverka kyrkomötet i höst. Ty:

Om de politiska partierna (inkl. FISK, Fädernas kyrko och allt vad de kamouflerar sej som) inte som vanligt skulle få en majoritet av rösterna i höstens val, så skulle det avgående kyrkomötets själva LEGITIMITET kunna ifrågasättas. Människor kommer då på allvar att fråga sej varför de politiska partierna som vill rösta igenom "nyäktenskapet" på kyrkomötet i höst över huvud taget sitter i kyrkomötet! Eller i varje fall hur de kan vara i majoritet och rösta i en så viktig principfråga, EFTER att de röstande röstat bort dem från makten.

Det är därför så viktigt att vi uppmuntrar bildandet av nya nomineringsgrupper på tvärs med de gamla partigränserna - OCH att vi uppmanar alla kyrkomedlemmar vi känner till (troende och icke-troende) att 20/9 rösta på något av de partipolitiskt obundna alternativen.

Kyrka-stat-frågan måste bli den viktigaste i årets kyrkoval, INTE äktenskapsfrågan. (Vi får inte göra om misstaget från 1958 och missa den gigantiska principiella frågan för en tillämpningsfråga på bokstaven Ä).

Förresten - var inte det intressantaste i Kyrkans Tidnings undersökning att nästan alla de tillfrågade för 2 år sedan svarade att kyrkan VISST kunde ha ett annat äktenskapsbegrepp än staten, medan bara hälften tror så idag. Som god lutheran tycker jag som staten tycker - ungefär så var det ju nåt snille till präst som yttrade sej. Från vettet. Och i varje fall ingen god lutheran.

Statskyrkodjuret har ömsat skinn än en gång... (vad är det för djur som brukar göra det). Usch - jag är verkligen frikyrkligt sinnad, men det är ju Svenska kyrkan som är MIN kyrka och som jag vill ska vara just en fri - och frimodig - kyrka.


När det gäller alla HBT-personer som lever under hot eller förtryck - i Sverige eller Senegal - säger jag som jag sagt förut: Rör inte min kompis! Slå inte, hota inte, visa inte förakt! (Om nu någon läsare av EFS idag tänkt förgå sej mot någon). Men att jag t.ex. inte heller gillar hot och förtryck mot ensamstående föräldrar innebär ju inte att jag gillar ensamadoptioner eller skilsmässor mer för det. D.v.s. jag behöver inte dela åsikter eller ens värderingar med dem jag försvarar mot våldsverkare och idioter. Jag kan t.o.m. i viktiga frågor kritisera dem skarpt. Det legitimerar inte våld mot dem. (Känns det igen i Palestinakonflikten?).

Du som kan, du som kan
förlåta det som ingen annan kan...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är EFS medvetet om att Stig Strömbergsson på sin egen blogg och hos bloggen "Dessa mina minsta bröder" är en förespråkare för Hamasislamism och en stark motståndare till demokratin Israel?

Anonym sa...

Ock?