onsdag 20 augusti 2008

Tankebok och andras tankar

Påskvänner!

Jag kanske återkommer lite oftare än planerat trots allt. För vi på Svenska kyrkans grundkurs har fått i uppgift att sköta en "tankebok" under kursens gång, och det är ju egentligen typ en loggbok som den här. Och grundkursen passar rätt väl in på temat "EFS idag" och vad EFS:s relation till Svenska kyrkan betyder. Som sagt, jag återkommer nog lite nu och då även fortsättningsvis, och ser plötsligt bloggen som en del av studieuppgiften! (Inte hela förstås - en uppgift till i morgon går t.ex. ut på att förbereda en andakt).

Vill även gärna rekommendera min egen bloggpost Lämnar Ann Heberlein verkligen Svenska kyrkan? Inte för min egen texts skull, men för alla intressanta kommentarer som har kommit, nu senast flera stycken idag! Det är roligt att bloggen kan fylla en samtalsfunktion och på så sätt håller sej levande även när jag skriver mindre!

Vi har förstås även Budbärarens nätdebatt där bl.a. Erik Johansson i Örebro ("Präst-Erik") gjort ett intressant inlägg om nyligen genomförda missionsdagar på Hagaberg. Idén med nätforum på Budis' hemsida är utmärkt, men grafiken är förfärlig och gör det svårt att orientera sej bland äldre inlägg utan slagkraftig rubrik. Allt kan inte ske på en gång - men en god formgivning vore välkommen! Annars hamnar den huvudsakliga EFS-debatten obevekligen i Dagen, Facebook och bloggar som den här. Ingen katastrof - men inte en utveckling som ens en bloggare som jag önskar.

Det ska dock bli intressant att se vilka debattinlägg som Budis' augustinummer innehåller! Tillsammans med allt övrigt värdefullt material, som redaktionen vant oss att förvänta! Tidskriftshyllan här på Mellansels folkhögskola är välfylld, och Budis lär komma hit lika fort som hem.

(Men alla ni därhemma - vad jag saknar er! Trots telefonsamtal ikväll. Och vad bra att min frus snälle släkting kunde ta hand om cykeln jag lämnat på Sundsvalls busstation! Den hade knappast fått stå orörd ett par veckor - snabbt hade den hamnat på hittegodsavdelningen. I bästa fall...).

Som när ett barn kommer hem om kvällen
och möts av en vänlig famn,
så var det för mej att komma till Gud,
jag kände att där hörde jag hemma.

Inga kommentarer: