lördag 16 augusti 2008

Omedvetet hänsynslös evangelisationsmetod

Påskvänner!

Jag undrar faktiskt vid närmare eftertanke om man verkligen måste vara ateist-humanist för att kunna tycka att Prisma Teknik är ganska hänsynslösa genom sitt påstådda evangeliserande med sina styrlådor för grön gubbe. Hur glad och god idén än kan tyckas.

En enkel tillämpning av gyllene regeln visar det, tycker jag. Jag skulle inte ha något emot att ha en nymånfigur på trafikljuslådorna. Men om den arabiska tillverkaren hävdade att nymånen också i detta sammanhang ska betraktas som en symbol för islam som enda vägen till Allah, så vet jag åtminstone bra många varmt troende kristna i vårt land som skulle dra sej för att använda apparaturen. Om man också måste vänta lite extra på grön gubbe.

Och det är väl ändå inte Prisma Tekniks mening att mobba varmt troende muslimer eller judar eller ateister? Att låta dem stå och vänta lite extra länge på att få gå över? Nu tror jag i och för sej inte att just någon ateist skulle göra det. Jag skulle inte heller vänta lite extra bara för att undvika en muslimsk symbol. Men ju mer det skulle presenteras som en bekännelsehandling att röra - eller inte röra - föremålet, desto mer skulle även jag dra öronen, och händerna, åt mej. Och hur vet man att det aldrig går dithän?

Nej, Prisma Teknik, det här är inte hänsynsfullt eller ens genomtänkt. En sak är att kristna med glimten i ögat eller i rent pedagogiskt/illustrativt syfte - som EFS:s missionsföreståndare Anders Sjöberg i Söderhamn - visar att man kan tänka på Jesus när man trycker på lådan. Jesus som öppnar vägen till Gud. En annan sak är om tillverkaren fastslår att lådans symboler verkligen betyder detta, är menade att tolkas så här.

Och jag vill nog hävda att om handen skulle föra tankarna till Jesus borde den ha haft ett märke efter en kraftig spik. Som Betty Jansson (1836-1927) sjöng:

Men jag såg en hand, jag såg den ofta,
genomborrad var den, stänkt med blod,
röra vid den trötte, lyfta korset,
skänka kraft och giva himmelskt mod.

Inga kommentarer: