lördag 9 augusti 2008

Kristet tält på Bollnäs höstmarknad

Påskvänner!

Det första hösttecknet har kommit till Bollnäs - höstmarknaden har dragit igång! (Höst 8-10 augusti! Det måste vara rekord!). Och i år finns ett Jesustält med på marknadsgatan. Det gillar jag - i princip. Det är bra att kyrkorna syns på stan och jag har gärna deltagit i arrangemang på Brotorget. Att det sedan ligger framme en massa konstig svärmisk litteratur (den där Don Piper som var 90 minuter i himlen har nu efterföljts av en som var typ 30 minuter i helvetet) i Jesustältet har jag dock personligen väldigt svårt för och aktualiserar på sitt sätt hela kristen-samverkanproblemet.

Om vi t.ex. verkligen vill att Svenska kyrkan lika väl som Livets Ord, ja, alla som kallar sej kristna ska delta i Jesusmanifestationen - ja, då måste vi också acceptera att det jag brukar kalla pride-evangelium och mycket annat tvivelaktigt gods (alltifrån liberalteologi till svärmisk framgångsteologi) gör sej gällande på olika sätt. Eftersom principen för manifestationen är att vara "positiv" kan det ju bli svårt att avgränsa sej mot falska jesusbilder inom kyrkorna. Eller hur?

Jag vill inte vara onödigt negativ, men jag ser riskerna. Ändå är jag beredd att acceptera - och delta i - en ny Jesusmanifestation med ännu bredare uppslutning än i år. Det handlar ju inte om församlingsgemenskap utan om att sätta Jesus och sanningsfrågan i fokus. (Vilket ju t.o.m. ateister som t.ex. Lena Andersson och Christer Sturmark kan bidra till). Och jag hoppas och tror att det bibliska budskapet om honom kommer att dominera också i kommande Jesusmanifestationer, eftersom engagemanget för att evangelisera nog ändå förblir starkast där förtroendet för bibelns evangelium är störst.

Ditt ord vill jag bekänna och göra vad du sagt,
ej vika eller rädas för någon världslig makt,
ej genom ord och handling mig draga bort ifrån
din levande församling och Jesus Krist, din Son.

Inga kommentarer: