fredag 31 mars 2023

Passionsandakt 9 - Jesus står inför rätta i Stora Rådet

Påskvänner!

Nu har tuppen galit, och i tidig morgontimme förhörs Jesus i översteprästens palats. Jesus inte bara tiger och lider, utan här säger han faktiskt ifrån på skarpen när han blir slagen på kinden. Att "vända andra kinden till" betyder alltså inte att man inte får protestera. 

Men när de falska vittnena hopar sej tiger Jesus, tills han öppet vittnar om sin återkomst i makt och härlighet. Då triumferar översteprästen (här i tiden): "I got you!" 

Det var ju bättre att offra en ensam judisk man än att hela folket gick under...

AKT 3, STYCKE 3: Jesus står inför rätta i Stora rådet.

När Jesus stod inför översteprästen, frågade denne honom om hans lärjungar och om hans lära. Jesus svarade honom: "Jag har talat öppet för världen, jag har alltid undervisat i synagogan eller i helgedomen, på ställen där alla judar kommer tillsammans; jag har inte talat något i hemlighet. Varför frågar du mig då? Dem som har hört mig må du fråga om vad jag har talat till dem - de vet ju vad jag har sagt." När Jesus sa detta, gav honom en av rättstjänarna som stod där bredvid ett slag på kinden och sa: "Ska du svara översteprästen så?" Jesus svarade honom: "Har jag talat orätt, så bevisa att det var orätt; men har jag talat rätt, varför slår du mig då?" 

Och översteprästerna och hela Stora rådet sökte efter något vittnesbörd mot Jesus för att kunna döda honom; men fastän många falska vittnen trädde fram fann de likväl inget, ty vittnesbörden stämde inte överens. Slutligen trädde dock två män fram och sa: "Vi har själva hört honom säga: 'Jag ska bryta ner detta tempel, som är gjort med händer, och ska sedan på tre dagar bygga upp ett annat, som inte är gjort med händer.'" Men inte ens i det stycket stämde deras vittnesbörd överens.

Då stod översteprästen upp bland dem och frågade Jesus och sa: "Svarar du inget? Hur är det med det som dessa vittnar emot dig?" Men han teg och svarade inget. Åter sa översteprästen till honom: "Jag besvär dig vid den levande Guden, att du säger oss om du är Messias, Guds Son." Jesus svarade: "Jag är det. Och ni ska få se Människosonen sitta på Maktens högra sida och komma med himmelens skyar." Då rev översteprästen sönder sina kläder och sa: "Vad behöver vi mer för vittnen? Ni hörde hädelsen. Vad tycker ni?" Då dömde de alla honom skyldig till döden. Och några började spotta på honom; och sedan de höljt över hans ansikte, slog de honom på kinderna med knytnävarna och sa till honom: "Profetera för oss, Messias: vem var det som slog dig?" Också rättstjänarna slog honom på kinderna.

Och när det hade blivit morgon, fattade alla översteprästerna och folkets äldste det beslutet angående Jesus, att de skulle döda honom. 

Jesus, lär mig rätt betänka
din tänkvärda, svåra död 
och din bittra pinas nöd. 
Hjälp att jag mig nu må sänka 
ner i dina helga sår, 
där jag liv och hälsa får. 

Judas´ kyss och Petri eder, 
Hannas´ list och Kajfas´ trug 
samt Pilati rädda hug 
och Herodes´ hala seder 
visar att alls ingen man 
uppå världen lita kan.

Inga kommentarer: