lördag 25 mars 2023

Passionsandakt 5: Jesus tar avsked av sina lärjungar

Påskvänner!

När Judas gått kan Jesus tala mer öppet till "dem som förblivit hos honom genom alla prövningar", alltså även Petrus som snart ska förneka honom medan alla lärjungar utom han och Johannes redan lämnat Jesus och flytt. De får "det evigt nya budet" och löftet om konungslig makt bortom tidens gräns, där Mattias intar det domarsäte som Judas just lämnat tomt. Jfr "Lammets tolv apostlar" och deras ädla stenar i den himmelska stadsmuren (Upp 21:14).

Här har vi också det historiskt belagda tillfället för Petrus' fråga "Quo vadis, Domine?" - om vi följer Folkbibeln på latin, Versio Vulgata. Enligt legenden upprepade ju Petrus samma fråga vid ett långt senare tillfälle, då han under kejsar Nero hade chansen att uppfylla sitt löfte "mitt liv vill jag ge för dig", men var på väg att smyga sig bort från Rom när han plötsligt mötte Jesus och sedan vände tillbaka...

AKT 1, STYCKE 5: Jesus tar avsked av sina lärjungar

När Judas hade gått ut, sa Jesus: »Nu är Människosonen förhärligad, och Gud är förhärligad i honom. Är nu Gud förhärligad i honom, så ska också Gud förhärliga honom i sej själv och han ska snart förhärliga honom. Kära barn, endast en liten tid är jag ännu hos er. Sedan ska ni söka efter mej, men det som jag sa till judarna: ’dit jag går, dit kan ni inte komma’, detsamma säger jag nu också till er. Ett nytt bud ger jag eder, att ni ska älska varandra; ja, såsom jag har älskat er, så ska också ni älska varandra. Om ni har kärlek inbördes, så ska alla därigenom förstå att ni är mina lärjungar. Men ni är de, som har förblivit hos mej i mina prövningar. Och såsom min Fader har överlåtit konungslig makt åt mej, så överlåter jag likadan makt åt er, så att ni ska få äta och dricka vid mitt bord i mitt rike och sitta på troner såsom domare över Israels tolv släkter.»

Då frågade Simon Petrus honom: »Herre, vart går du?» Jesus svarade: »Dit jag går, dit kan du inte nu följa mej; men framdeles ska du följa mej.» Petrus sa till honom: »Herre, varför kan jag inte följa dej nu? Mitt liv vill jag ge för dej.» Jesus svarade: »Ditt liv vill du ge för mej? Sannerligen, sannerligen säger jag dej: Hanen ska inte gala, förrän du tre gånger har förnekat mej.»

Likt Petrus som berömde sej
jag svek dej svårt och glömde dej,
men du ej glömde mej.
Din blick mej fann, din kärleksblick
till djupet av mitt hjärta gick.

Inga kommentarer: