söndag 20 november 2022

Slutet

Påskvänner!

Dagens första gästbloggare skriver: 

«Se, jag kommer snart och har med mig lön att ge åt var och en efter hans gärningar. Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet.
Saliga de som tvättar sina kläder rena. De ska få tillgång till livets träd och få gå in i staden genom dess portar. Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den.
Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna. Jag är skottet från Davids rot och hans ättling, den strålande morgonstjärnan.
Och Anden och bruden säger: Kom! Och den som hör det ska säga: Kom! Och den som törstar ska komma. Och den som vill ska fritt få dricka av livets vatten.
Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något ska Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior ska Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok.«
Han som vittnar om detta säger: »Ja, jag kommer snart.« 
Amen, kom, Herre Jesus. 
Nåd från Herren Jesus åt alla.

- SLUT -

(Bibelns sista tio verser, ännu inte intagna i någon evangeliebok och därmed inte heller regelbundet lästa i Svenska kyrkans och Evangeliska Fosterlandsstiftelsens gudstjänster. Men visst brukar man annars gärna vilja veta hur boken slutar?).

Inga kommentarer: