måndag 13 december 2021

Adventskalender lucka 13: Vad annan lön än skam och ve

Påskvänner!

Rutström från Lule blev ju så småningom landsförvisad som "kättare". Men han skrev också den här sången eller psalmen, aktuell för Efs idag, även i en tid då vi (svenskar) inte riskerar landsförvisning eller värre. 

Den passar särskilt på Lucia-dagen, även om vi inte blivit martyrer i betydelsen blodsvittnen. Evangelium väcker både gensvar och motstånd - det blir liksom Jesus själv till både fall och upprättelse.

Psalmen har samma versmått som Topelii jul-psalm (den som på DDR-manér censurerades i morgonens Luciafirande från Tällberg/Svt så att varken Gud eller Herre och Konung omnämndes). Därför föreslår jag Sibelii underbara koral även till Rutströms psalm.

 

'
1. Vad annan lön än skam och ve
har evangelium haft,
när det predikas, som bör ske,
i Ande, liv och kraft?
Håll, Hjälte, mej
tätt intill dej,
gör mej förnöjd
i blodet, böjd
för dej att mista glad till mods
båd´ ära, liv och gods.

2. Jag vet så visst att du mej köpt
som att jag skapad är,
och att jag i ditt blod är döpt,
så satan våndas här.
Men, Jesus god,
ditt dyra blod
behöver jag
var stund och dag,
ty annars går det aldrig väl,
så utsatt är min själ.
 

Inga kommentarer: