onsdag 26 maj 2021

Stavangerbiskopens pingstpsalm

Påsk- och pingstvänner!

Har ni märkt att präster och låg- och frikyrkliga gärna siktar på kommande söndags texter? Det var någon präst som sa att så fort söndagens gudstjänst var över började han läsa in sej på kommande söndags texter. Det gäller även många låg- och frikyrkliga lekmän (Efs-are?) som på olika sätt ska leda andakter och bibelstudier och välja psalmer till dem. 

Medan hög- och gammalkyrkliga lekmän på ett helt annat sätt fortsätter idissla söndagens tema, texter och predikan under hela veckan, i morgon- och aftonböner. Söndagen är ju första veckodagen.

Vanligtvis tycker jag att det är en fri sak hur man gör, och jag brukar inta en medlande hållning där man gärna får anknyta både till förra söndagen och den kommande under veckoandakter och liknande. Men just nu i samband med pingst skulle jag önska att vi inte så fort gick vidare, utan lät pingsten, som ju tidigare firades med både Annandag, Tredjedag och Fjärdedag i våra kyrkor, få lysa med sin röda färg ett tag till, även om vi självklart ser fram emot Missionsdagen som i min upplaga av Luthers Kyrkopostilla kallas Söndagen efter Pingst eller Heliga Trefaldighets dag.

Jag hade gärna fått med biskop Sigurd Lundes pingstpsalm i vår svenska psalmbok. Men jag tar den så här istället denna Fjärdedag Pingst:




1. Dina löften är många, din trofasthet stor,
vi vill tacka, vi vill lovsjunga dej
för att du är vår Skapare, mäktig och god,
och för att du aldrig ljuger, o nej!
Herre, led du oss fram,
låt oss bli till hjälp för dem
som vi möter på vandringen hem.
Ge oss ljus till att se,
gör oss villiga att be:
fyll vårt liv med din Ande, o Gud!

2. O Guds Ande, gör klart vad som hindrar ditt verk,
visa synden så vi ser: den är vår!
Vår förtröstan på Frälsaren uppväck och stärk
- den rättfärdighet vi får, den består!
Herre, led du oss fram...

3. Låt oss se Herren Jesus, hans godhet och makt,
att han lever än och verkar i dag,
att hans död och uppståndelse, så som han sagt,
ska ge kraft och mod till den som är svag.
Herre, led du oss fram...

4. Dina gåvor är många och rik är din nåd,
Herre, välj åt oss de gåvor du vill!
Lär oss bruka dem rätt och förvalta dem så

att det märks att vi vill höra dej till!
Herre, led du oss fram...


5. Lär oss älska varandra och se vad det är
du har tänkt med att vi bor där vi bor!
Hjälp oss vittna om Jesus i vardagen här,
låt ditt ord nå ut till hela vår jord!
Herre, led du oss fram...

Text och musik: Sigurd Lunde, sv. övers. Andreas Holmberg 1991



2 kommentarer:

Alma sa...

Det är dessutom fel att göra så, söndagen inleder veckan och texterna gäller fram till lördag, inte tvärtom. Vilka horrörer de pysslar med söderöver!

Andreas Holmberg sa...

Jo jag tänker så också, särskilt som lekman. Men som musiker och affischerare förstår jag även prästerna och de fri- eller lågkyrkliga predikanterna och mötesledarna: gudstjänstförberedelsen börjar redan på måndagen! Och både vår förre och nuvarande kyrkoherde vill gärna involvera hela personalen i gudstjänstförberedelserna och få lite s k "input". Det kan jag faktiskt förstå! Men själv håller jag hårt på att i mötet med övriga församlingsmedlemmar (när jag ska leda onsdagsmorgonbönen t ex) anknyta till Första Veckodagens ämne och låta det lysa över hela den vecka som följer. Alldeles särskilt vid Påsk och Pingst!