tisdag 4 april 2023

Passionsandakt 12: Jesus begabbas inför Herodes

Påskvänner!

Den som hört Peter Harryson som Herodes sjunga: "Walk across my swimmingpool" glömmer det sällan. Herodes ville gärna se något tecken, står det, och blev lika besviken som han först varit förväntansfull. 

Skurkarna Pilatus och Herodes blir i alla fall kompisar fr o m idag (tydligen uppskattar Herodes att ha blivit konsulterad i fallet med den bångstyrige galiléen). Det är ju också en form av försoningsprocess. Men en helvetisk sådan.

AKT 4, STYCKE 2: Jesus begabbas inför Herodes

När Pilatus sa till översteprästerna och folket: "Jag finner inget brottsligt hos denne man", blev de allt ivrigare och sa: "Han uppviglar folket i hela Judeen med sin lära." När Pilatus hörde detta, frågade han om mannen var från Galileeen. Och då han fick veta att han var från det land som lydde under Herodes´ välde, sände han honom bort till Herodes, som under dessa dagar också var i Jerusalem. 
När Herodes fick se Jesus blev han mycket glad, för han hade sedan lång tid velat se honom; han hade nämligen hört talas om honom, och han hoppades nu att få se honom göra något tecken. Men fast han ställde ganska många frågor till Jesus, svarade denne honom inte. Och översteprästerna och de skriftlärda stod där och anklagade honom häftigt. Men Herodes och hans krigsfolk bemötte honom med förakt och begabbade honom; och sedan de hade satt på honom en lysande klädnad sände de honom tillbaka till Pilatus. Och Herodes och Pilatus blev den dagen vänner med varandra; förut hade det rått ovänskap dem emellan.
Sedan kallade Pilatus samman översteprästerna och rådsherrarna och folket och sa till dem: "Ni har fört till mig denne man och sagt att han förleder folket; och jag har nu i er närvaro anställt rannsakning med honom, men inte funnit honom skyldig till något av det som ni anklagar honom för. Och inte heller Herodes har funnit honom skyldig; han har ju sänt honom tillbaka till oss. Ni ser alltså att denne man inte har gjort något som förtjänar döden. Därför vill jag ge honom lös, sedan jag har tuktat honom."
smädelser och hot och hån.
Band och bojor fick du bära,
du som är Guds egen Son,
för att mina bojor lossa,
mina tunga kedjor krossa.
Pris och ära tillhör dig,
Jesus, du som dog för mig.

Inga kommentarer: