tisdag 19 april 2022

En härlig tredjedagspsalm

Påskvänner!

Enligt en psalmvalslista från 1697 ska man sjunga "Vänd nu om, ni sorgsna sinnen" på Tredjedag Påsk. Så då gör vi väl det (med Mario Ouwens). Undrar om den sjungs någonstans i Efs idag - under någon del av påsken? Jag tror aldrig jag har sjungit den i någon kyrka eller bönhus - någonsin. Men visst är den fin? 

Dagens evangelietext från Lukas 24 lästes f ö redan igår Annandag Påsk som andra årgångens predikotext. Men fram till 1772 skulle den läsas varje påsk i alla Sveriges kyrkor! Den är nog min favoritpåsktext - Lukas´ missionsbefallning kallar jag den och den är passande inte minst för Efs mission: det är nämligen syndernas förlåtelse genom omvändelse som ska förkunnas i Jesu namn för alla folk, med början i Jerusalem. "Ni ska vittna om allt detta och jag ska sända er vad min Fader har lovat", säger Jesus, d v s den helige Ande.

Text: Paul Gerhardt 1656 (49 år), sv övers Anders Frostenson 1976

Inga kommentarer: