söndag 7 november 2021

Tankar på Alla själars dag

Påskvänner!

Är det bara jag som denna kväll, när vi firat Alla själars (och inte bara Alla helgons) dag, känner ett nästan tvångsmässigt behov av att, liksom när allas lika värde ska prisas, särskilt få påminna om Hitler och hans nazister, Stalin och Mao och deras kommunister, alla vidriga krigsförbrytare tiderna igenom, alla pedofiler och våldtäktsmän, alla hustru- och barnmisshandlare, alla rasister och fascister, alla medlöpare, alla giriga utsugarkapitalister, alla mördare och terrorister, alla utpressare, alla hatare och hotare, alla bovar och hycklare, alla gängkriminella och knarklangare, alla sexköpare, alla slavhandlare, alla svin i mänskohamn. Och alla andra som får oss övriga att framstå som aningen mer rättfärdiga och helgonlika, trots våra ibland rent himmelsskriande underlåtenhetssynder (fråga Greta). 

Alla själar betyder väl alla själar och allas lika värde allas lika värde? (Eller också inte alls). Så då tänder vi väl ett ljus för dem alla, både förövare och offer. Vad som händer på domedagen är förstås en annan fråga. Kanske varken mitt lika stora människovärde eller andras ohyggligare försyndelser kan fria mej då. (Inte tål allt jag gjort dagsljuset heller). Gud, låt ditt eviga ljus lysa för oss redan här och nu. "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." (Jesus).

Inga kommentarer: