tisdag 23 november 2021

Hur slutar Nya testamentet?

Påskvänner!

Är det inte så att vi nuförtiden, inte minst i Domssöndagstider, både lägger till och drar ifrån lite efter behag? Så här slutar faktiskt vår bibel (för oss som glömt bort det, alternativt blivit sömniga och somnat) - och någon sa att ingen kristen församling borde få fira advent utan att högt och långsamt ha läst dessa verser:

22:12

Se, jag kommer snart och har med mig lön att ge åt var och en efter hans gärningar. 

13

Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet.

14

Saliga de som tvättar sina kläder rena. De skall få tillgång till livets träd och få gå in i staden genom dess portar. 

15

Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den.

16

Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna. Jag är skottet från Davids rot och hans ättling, den strålande morgonstjärnan.

17

Och Anden och bruden säger: Kom! Och den som hör det skall säga: Kom! Och den som törstar skall komma. Och den som vill skall fritt få dricka av livets vatten.

18

Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. 

19

Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok. 

20

Han som vittnar om detta säger: Ja, jag kommer snart. Amen, kom, Herre Jesus.

21

Nåd från herren Jesus åt alla.

Inga kommentarer: