söndag 6 juni 2021

Dopsöndagen

Påskvänner!


























Idag är det Dopsöndagen (tyvärr mer känd under det intetsägande namnet Första söndagen efter Trefaldighet). Jag lanserar härmed Dopsöndagen som det nya fräscha namnet! Pingstdagen, Missionsdagen eller Heliga Trefaldighets dag och - helt följdriktig - Dopsöndagen! 
För vi skulle ju enligt missionsbefallningen döpa i Faderns, Sonens och den helige Andes namn, och Pingstdagen var också en verklig Dopdag, då tusentals människor genom det heliga dopet togs upp i Kristi kyrka.
Så både Pingstdagen och Missionsdagen får gärna ha röd liturgisk färg och Dopsöndagen vit som dopdräkten och Kristi rättfärdighet. SEDAN kan den "vanliga" trefaldighetstiden börja på Tredje söndagen efter Pingst (som den heter i flera länder) eller Andra söndagen efter Trefaldighet, som den heter hos oss.
Våra doppsalmer är ett kapitel för sig. Hur fin Lina Sandells Tryggare kan ingen vara än är, berör den inte själva dopet annat än indirekt (Guds lilla barnaskara), och hur fint det än är att påminnas om vårt människovärde (Du vet väl om att du är värdefull) har inte heller den sången direkt med dopet att göra. De doppsalmer som finns och faktiskt ibland används är i mina ögon aningen "puttenuttiga" och i 1986 års psalmbok ofta av reformert ursprung (hur kraftfull t ex "Upp ur vilda, djupa vatten" än må vara).
Så jag ber att få presentera några kraftfulla psalmer i full samklang med vår egen kyrkas faktiska bekännelse (på papperet, ja, men det är inte oviktigt - vi kan och bör, liksom den landsförvisade A C Rutström på 1700-talet, faktiskt frimodigt hänvisa till den. Jag menar att Efs idag just idag bör riktigt "grotta ner sej" i dessa Kristus-bekännande doppsalmer, för att också, i likhet med t ex Christian Braw nederst, kunna skriva nya doppsalmer med must och märg, psalmer som faktiskt är i samklang med både bibel och bekännelse och verkligen våga uttrycka dopets evangelium.
Samvetsfrågan är väl om någon präst ens skulle våga föreslå psalmer som dessa vid dop! Men idag på Dopsöndagen, när det väl långt ifrån alltid förrättas något dop (vilket ju passat särdeles utmärkt!) kan man väl ändå våga sjunga lite "tuffare" doppsalmer? :oD. Och läsa Paul Peter Waldenströms intressanta skrift om barndopet. (I dopfrågan spårade han nämligen inte ur från sin Efs-bakgrund).

Först ut är Nikolaj Frederik Severin Grundtvig:

 

1. Kom nu hit med alla små
som vår Herre kallar på.
I hans mun finns inget svek,
kallelsen är ej på lek.
De står skrivna i hans hand,
ingen av dem glömmer han,
dyrt han dem i döden vann.

2. Fött av köttet är dock kött,
gudsfrånvänt och andligt dött.
Gud dock pånyttföda kan, 
lösa syndens, dödens bann.
Så i dopet öppnar sej
livets väg för dej och mej,
Herrens löften sviker ej.

3. Bär de små till honom fram,
som bar bort vår synd och skam,
som välsignar och ger mod,
döper med sin Ande god,
som från döden dyrt oss köpt,
och som kläder furstligt högt
den som tror och som blir döpt.

4. Jesus kallar på de små,
vem törs dem i vägen stå?
Sonen i sin Faders namn
öppnar dem sin milda famn.
Från den vägen undan vik,
du som ser dej själv som rik
och ej vill bli barnen lik.

5. Fader, Son och Ande ren,
en i tre och tre i en,
gå du med de små i pakt
emot syndens, dödens makt!
Göm dem i din gudoms famn, 
för dem frälsta hem i hamn,  saliggör dem i ditt namn! 

Sedan kommer Johan Jakob Rambach:



1. Jag till frihet dyrt blev köpt
och till saligheten döpt,
i det namn som alla knän
böjs inför när allt flyr hän.
Till Guds rike inbjöds jag,
fick ett heligt livsuppdrag,
leds av Anden dag för dag.

2. Gud, min Far, välsignat mej,
gett mej barnaskap hos sej.
Sonen i barmhärtighet
på sitt kors har böjt sej ned
för att lyfta mej och ge
Andens tröst i väl och ve,
mer än jag kan tro och be.

3. Döpt till Jesu Kristi död,
född till liv, trots synd och nöd,
dej, min Skapare, vill jag
överlåta allt idag.
Räck mej nu din allmaktshand,
helga liv och vänskapsband
så min tro får överhand.

4. Fader, Son och Ande god,
bind med kärlek, hopp och tro
mej vid dej i dopets pakt,
stärk mej med din nåd och makt,
så ska jag i evighet,
prisa dej, Barmhärtighet,
du mitt liv, min salighet!


Sedan så klart Erdmann Neumeister (SvPs69)! Och här är den härliga doppsalmen något bearbetad för att inte med sina "städse" och "hugsvalan" språkligt bli alldeles dammig och därför komma ur bruk):
 

Och så Petter Dass (enligt Hasse å Tage Norges ende store skald):




1. Kristus kom som Frälsare,
kom med blod och vatten.
Åt sin kyrka lämnade
han den himlaskatten,
vill så än påminna
varje man och kvinna
om det sanna, nya liv
som han oss dyrt fick vinna.

2. Anden ger oss frälsning med
vattnet och med ordet.
Så Guds rike sänks hit ned,
öppen står nu porten. 
Han har allt gjort färdigt,
gör sitt folk rättfärdigt,
fastän djävul, synd och död
oss hotar än ihärdigt.

3. Men att Anden vattnet så
med sej själv förenar,
över allt förstånd ju går,
bortom allt vi menar.
Gud just så vill ha det,
i vår hand han la det,
varför skulle jag och du
då inte emotta det?

4. För då glad till dopet fram
pojke liksom flicka!
Jesus ska välsigna dem,
med sin kärlek smycka,
ja, vid dem sig fästa
och till deras bästa
ge dem arv i himmelen
så de Guds hus kan gästa!


Och danske N P Madsen med melodi av K H Jörgensen som dock inte är med här:

1. Tänk, jag är döpt!
Jag mitt i arvsyndens orenhet föddes,
men av Guds löften jag lyftes och stöddes,
togs till den härliga, renande flod,
som fått sin kraft från vår Frälsares blod.

2. Tänk, jag är döpt!
Jag som i mej är så fattig och naken
är dock så rik, som Guds ord framställt saken.
Jag har mot himmelen riktat mitt lopp;
jag blev ju döpt till ett levande hopp.

3. Tänk, jag är döpt!
Jag fick för intet den himmelska skatten,
ifördes Jesus i döpelsens vatten.
Där blev jag klädd i hans helighets skrud,
bjuden till bröllop därhemma hos Gud.

4. Tänk, jag är döpt!
Det är min frälsning, min salighetsklippa:
Jesus mej håller och aldrig ska släppa.
Det blev min lycka, min glädje och ro,
det gav mej frid trots min famlande tro.

5. Tänk, jag är döpt!
Gud är min fader och himmelen hemma.
Gud, låt mej aldrig din salighet glömma,
hindra mej du från att ens en sekund
bryta det heliga dopets förbund!

6. Tänk, jag är döpt!
Jag har begraven med Frälsaren blivit,
uppstått med honom, som allt mej har givit,
döpts till en obruten tjänst i hans namn,
tills jag en dag andas ut i hans famn.

 
Och så Thomas Kingo förstås:



1. Nu ska ej synden mera
i träldom hålla mej.
Du, Herre, ska regera,
i allt jag tillhör dej.
I dopets bad jag blev
från alla synder tvagen,
av dej till barn upptagen
och satan du fördrev. 

2. Men vill jag mej berömma
av dopet och din död,
så får jag inte glömma
vad dina ord mej bjöd:
att hedra dopets pakt.
Du lät mej pånyttfödas
för att min synd ska dödas
med Andens nåd och makt.

3. Vad glädje kan det ge mej
att, Jesus, du uppstod
om aldrig jag vill se dej
och aldrig göra bot,
om aldrig upp jag står
i barnaskapets lycka
att synden undertrycka
med dej som allt förmår?

4. Gud, hjälp mej att korsfästa
den gamle Adam så
att han ej mer kan mästra
och herraväldet få!
För synden gör mej död,
den som så hårt betungar
och ut i mörkret slungar,
ja, hjälp mej ur all nöd! 


Men även här i Sverige börjar det skrivas "riktiga" doppsalmer. Här Christian Braw:




1. Dopets vatten, nådens källa,
som en härlig ljusets flod
du med glädjens kraft skall välla
och ge världen hopp och mod,
helig Ande, helig Ande,
//: liv och frid i Kristi blod ://

2. Nu när jag dig har fått smaka
och fått se din ljuvlighet,
har jag kraft att glad försaka
all den ondes härlighet.
Allt jag önskat, allt jag önskat
//: ger mig dopets hemlighet ://

3. Gud i dopet mig har vigit
till att leva såsom Han,
som till jorden ned har stigit
och på korset döden fann,
men för evigt, men för evigt
//: dödens makter övervann ://

4. Från mitt dop är jag på vandring
till mitt mål, min salighet,
till den slutliga förvandling
då alltings förgänglighet
genomstrålas, genomstrålas
//: av min Herres härlighet ://

5. Livet skall få sista ordet,
dopet triumferar då, 
när det stora nattvardsbordet
vi hos Gud ser dukat står.
Å, jag längtar, å, jag längtar
//: att den glada festen nå! ://


Text och copyright: Christian Braw, publicerad med tillstånd 


Och så en psalm av samme Braw på samma melodi - en psalm specifikt för s k "barndop":

1. Herre, underbar är gåvan
som du i vårt barn har gett,
långt mer underbar och härlig
än vi i vår väntan bett.
Unders under, unders under
//: har din kärlek här berett ://

2. När vårt barn vi tryggt ser sova,
lyssnar till små andetag,
vi förundras att du skänker
sådant åt en tro så svag,
att din kärlek, att din kärlek
//: ger en sådan högtidsdag ://

3. Ja, som tecken på din kärlek
vi ur dina armar tar
barnet som en pant, ett löfte
att du i beredskap har
större gåvor, större gåvor,
//: härligare bönesvar ://

4. Och idag till dopets under
undrets barn vi glada för,
där du dopets stora gärning
med vårt barn i kärlek gör,
pånyttföder, pånyttföder
//: till det liv som aldrig dör ://


Text och copyright: Christian Braw, publicerad med tillstånd




Inga kommentarer: