måndag 12 april 2021

Joel Wadströms påskpredikan från Efs Luleå

Påskvänner!



I Lule är alla gudstjänster i Efs-kyrkan inställda. Men det sänds gudstjänster via Soundcloud. Jag lyssnade just till Joel Wadströms påskpredikan. Det tog ett tag innan jag fattade vad karln höll på med. Lite småtaffligt och torrt. Som han säger (lite fritt citerat): Nu trodde ni att det skulle bli fest och glädje. Och så pratar jag om synd och död. Men för att förstå de goda nyheterna behöver vi också förstå de dåliga nyheterna. 

Tänk, det tror jag också! Och även om vi får ropa halleluja och sjunga "Jag har en vän" (som kommer efter predikan), inte minst i påsktider, så gladdes jag åt Joels lite kärva budskap. Framför allt åt att han vågade framföra det offentligt och åt att även Efs-grundaren (iaf namnpåhittaren) Bernhard Wadström skulle ha känt igen det. Och känts vid det.

Vill också nämna Gösta Degermans betraktelse för Andra söndagen i påsktiden (publicerad också i en gratistidning i Luleå). Den står, precis som Joels påskpredikan, ut i mängden av allmänna påskbetraktelser i vår tid. Trots att den i eminent grad är riktad till "vanligt folk". Jag tror det är just för att den innehåller både lag och evangelium. Vi behöver båda. Alla behöver båda.

Tack Joel och Gösta. Tack Jesus.

Inga kommentarer: