lördag 6 februari 2021

Glad Kyndelsmäss - nu är det jul igen!

Påskvänner!

Visserligen inföll den "riktiga" Kyndelsmässodagen i tisdags (på "40:e dagen" räknat från Kristi födelse), då vi firade mässa för åtta personer i Iggesunds kyrka. Men sedan 1772 firas dagen i Sverige på nästkommande söndag (ifall inte 2 februari är just en söndag eller om Fastlagssöndagen infaller under tiden 2-8 februari, i vilket fall Kyndelsmässodagen firas söndagen dessförinnan). I år alltså den 7 februari.
Pga pandemi och annat faller det sej kanske svårt för en och annan att besöka en kyrka på söndag. Och att lyssna på radio- och teve-gudstjänsterna är lite av ett lotteri - de kan innehålla god evangelisk-luthersk förkunnelse, men en kan inte så noga veta. En predikan i teve i början av året blev tyvärr mer av en parodi i sin monumentalt postmodernistiska obegriplighet, och har som sådan nått en vidsträckt spridning - som jag inte vill medverka till här. Exempel på motsatsen finns Gud ske lov också!
För säkerhets och för egen uppbyggelses skull har jag dock börjat "klippa ihop" söndagsgudstjänster utifrån det faktum att åtskilliga psalmer och predikningar nu finns tillgängliga på nätet, även olika liturgiska moment. För Jungfru Marie Kyrkogångsdag (då en givetvis helst ska gå i kyrkan, om det går) har jag fått ihop följande "hopklippta" gudstjänst, som kanske kan vara till någons glädje?
[Tillagt 9/2: Nu finns även en hopklippt gudstjänst för Fastlagssöndagen! Den är alltså inte avsedd att ersätta mer "riktiga" gudstjänster, även sådana som sänds över radion, teven och/eller nätet, utan som komplement eller nödlösning, eller också som förslag till dem som planerar gudstjänsterna, utifrån den mer omfattande "verktygslådan" på Kyrkans solvarv].

3 kommentarer:

Alma sa...

Vilken individualistisk , men kreativ idé=) Jag tycker dock det är bra med radiogudstjänster , just detta att få störa på olika berikar. Vi ska ju, enligt den helga skrift, pröva allt och behålla det goda. Ju äldre jag blir desto tolerantare blir jag. Och det har jag mångfald, inte enfald, att tacka för.

Men visst kan jag längta efter stora gudstjänster, körsång och kyrkfika, men allting har sin tid. Även kreativa individanpassade gudstjänster. Gud signe dig, Andreas!

Andreas Holmberg sa...

Nåja, nu är tanken egentligen inte så individualistisk som det verkar, för de "hopklippta gudstjänsterna" är egentligen tänkta som gudstjänstexempel (minus nattvarden) utifrån den bredare "materialbank" som sedan några år finns på http://kyrkanssolvarv.blogspot.com/2021/01/infor-jungfru-marie-bebadelsedag-eller.html

Men i dessa tider vet man ju aldrig vad folk får i sig - om de får något alls, jag märker ju själv att gudstjänstvanorna får sej en törn även om jag var på en fantastiskt fin högmässa i Njutångers kyrka igår (svårt att gå med familjen, så helgsmålsbönerna har liksom blivit vår "huvudgudstjänst" därhemma). Så plötsligt känns de "hopklippta gudstjänsterna", med Bengt Pleijels Sångpostilla som predikobas, som närapå seriösa alternativ.

Andreas Holmberg sa...

Gud signe dej också, förresten!