fredag 20 mars 2009

Viktiga rörelser inför kyrkovalet

Påskvänner!

Det börjar faktiskt röra på sej inför kyrkovalet 20/9 2009.
Niklas Mattsson, kristdemokraternas gruppledare i stiftsfullmäktige i Göteborgs stift, går enligt Kyrkans tidning över till Frimodig kyrka. Och enligt Frimodig kyrkas hemsida går även den moderate ledamoten Markus Larsson i Göteborgs stiftsfullmäktige över till Frimodig kyrka. "Befria kyrkan från politiken" säger han. Det är ett glädjande ställningstagande! Hoppas det sprider sej till många fler ledamöter i fler stift och församlingar! Och även om jag på flera punkter är kritisk till Frimodig kyrka (varför ställer inte EFS upp i kyrkovalet?), så är det dock enligt mej det klart bästa av de partipolitiskt obundna alternativ som erbjuds den 20 september.

Men jag vill gärna påpeka att jag även skulle välkomna avhoppare från de politiska partierna som går till Öppen kyrka eller Posk. Övriga nomineringsgrupper på riksnivå är i större eller mindre utsträckning partipolitiskt anknutna och därmed allesammans rent oanständiga för den som vill hålla kyrkan skild från staten (Sverigedemokraterna och deras Fädernas kyrka är åtminstone konsekventa eftersom de, vad jag förstår, vill behålla/återinföra statskyrkan).

Med dig vår kyrka väl består
när hon för dig vill strida.
Av dig välsignelse hon får,
ej minst när hon får lida.
Så giv oss kraft i kyrkans famn,
lär oss bekänna rätt ditt namn.
Väck upp vårt folk och kalla
till helig tjänst oss alla.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vid förra valet knappade de opolitiska alternativen in med 9 mandat på de politiska partierna.

Så om de opolitiska i valet i år får minst 60 mandat (de har 50 idag) så är det ett bra val och trenden fortsätter mot kyrkans befrielse från partipolitiken...

Andreas Holmberg sa...

Jag är inte så förnöjsam, Nineve. Allt utom majoritet (126 röster eller mer) för de opolitiska alternativen vore en stor besvikelse.

Jag förutsätter då inte bara en kristen mobilisering, utan att de sekulära partiernas väljare (Alexander Bard, Christer Sturmark m.fl.) går till STORMS mot partiernas orimliga inblandning i ett trossamfunds inre angelägenheter.

Jag är (naiv?) optimism och tror att ett rent väljarskred kan inträffa om kyrkovalrörelsen i september får god och adekvat uppmärksamhet i medierna - och, som sagt, om kända profana debattörer engagerar sej på samma sida som de "frihetliga" inom Svenska kyrkan.

Anonym sa...

Jag håller med och glädjer mig under tiden över trenden att det är de opolitiska alternativen som ökar.

Ja det är underligt att inte fler reagerar på att så många partier inte ställer sig religiöst neutrala utan faktiskt skriver under på svks bekännelse.