lördag 21 mars 2009

Till Mellansel igen!

Påskvänner!

Distanskurs? Tja, jag vet inte. Nu vill dom att jag ska till Mellansel igen (egentligen skulle jag ha varit där tre helger i rad, men jag skolkade första helgen för min fru pastorns skull). Och jag hör och lyder - är uppe på tidig morgonkvist för att hinna till förmiddagspasset om liturgisk musik. Tack vare en snäll kantor i Rengsjö har jag t.o.m. med mej kyrkohandbokens musikupplaga - och tack vare en snäll präst i Bollnäs har jag med mej Artos´ nya Missale (en riktig jättebok!).

Ibland undrar jag om det är riktigt "EFS-aktigt" att vara bra på det här med liturgi? Fast å andra sidan har nog EFS-predikanter alltid satt en ära i att följa Svenska kyrkans gudstjänstordning i rätt stor omfattning också ute i bönhusen. (Själv har jag i bönhus på 80-talet spelat till både "Herre förbarma dej" och "Tackom och lovom").

Så nu ska det studeras. Ni får på köpet Dagens Lösen för igår: Sackeus skyndade sej ner / och tog emot Jesus med glädje! Det har handlat mycket om glädje i Dagens Lösen på senaste tiden. En nyttig påminnelse för oss gnällspikar ;o). Glädje kopplad till Frälsaren. "Jag vet var glädjen har sitt hem..." Där finns den verkligen, oavsett hur situationen ser ut i övrigt.

God helg! (Glöm inte våfflorna!).

Jesus, du vandrar
än över jorden.
Renad, försonad
i dej den blev.
Död och uppstånden
är du oss nära.
Paradisdagen
åt oss du ger.

1 kommentar:

SigridL sa...

Och vi som åker till Edsbyn idag!!!