fredag 27 februari 2009

Jag tänker på min Herre

Påskvänner!

Vill gärna så här i fastetid rekommendera Margareta Melins fina lilla psalm "Jag tänker på min Herre", som tonsatts av både Torgny Erséus och Marta Bäckman (Ersmark EFS). Den passar kanske bäst framåt Långfredag - men bör väl då börja övas med barn och andra redan nu.

Martas melodi är bäst - den bakar ihop de tre första och de tre sista av de ursprungliga sex stroferna så att de blir två längre strofer med varsin karaktär. (v. 1 "Jag tänker på min Herre", v. 2 "Jag tänker på dej Herre"). Martas version av Margaretas sång finns i Kyrksång (Verbum 2001) om ni vill börja öva. Den är SÅ bra!!!

Till kommande söndag om Prövningens stund väljer jag psalmerna
Vilken vän vi har i Jesus ("när vi frestas, när vi prövas")
För att du inte tog det gudomliga (lovpsalm)
Han gick in i din kamp på jorden ("han var frestad som du")
Jesus för världen givit sitt liv ("lös mej ur alla frestarens garn")

Hans seger blev din.
Han var frestad som du -
och han älskade dej över allt.

Din kärlek är det största,
det starkaste jag vet,
den bär oss genom döden
till dej i evighet.

Inga kommentarer: