lördag 27 september 2008

I tjänst åt EFS och romersk-katolska kyrkan

Påskvänner!

Underliga äro Herrens vägar! I kväll spelade jag åt Edsbyns EFS i S:t Olovs kapell (där distriktsföreståndare Tin Mörk var på besök) - och i morgon ska jag leda söndagsskola om Abraham i Bollnäs Missionskyrka och vara kyrkvaktmästare åt fader Damian från S:t Paulus katolska församling i Gävle när de firar mässa i Bollnäs Missionskyrka.

Jag har en halvtimme på mej - mellan 15.00 och 15.30 - att övertyga honom om den sanna lutherska läran. (Eller så blir jag romersk katolik ;o)

Ett fullkomligt offer för oss Han frambar
- o djup av Guds eviga råd! -
fullkomligt för evigt det offret ju var,
så är vi då frälsta av nåd!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att Fader Damaian kom sent så att du inte hann omvända honom! Det är ont om katolska präster inte minst i Sverige.

Andreas Holmberg sa...

Ja, och vilken tur att han for så snabbt att han inte hann omvända mej ;oD (Han hade annars gärna fått mer än en halvtimme på sej ;)

Men det var mycket roligt att träffa honom - och dej och de andra - och dela åtminstone en del av gudstjänstgemenskapen. Jag uppskattade mycket bön, bekännelse och predikan (som var djupt rannsakande och uppbygglig och verkligen väl förberedd).

Sen hade jag som du förstår svårt för slutpsalmen. Mycket svårt. (Vilken skärande kontrast till inledningspsalmen, trots den nog så vackra melodin!). Det var när jag läste den - lite i förväg - som jag kände det svårt att ens gå fram och ta emot en personlig välsignelse strax före den.

Men jag tar upp mina tankar kring den en annan gång. I så lugnt tonläge som möjligt, hoppas jag.

Roligt att mötas både lajv och så här på bloggen, Lars-Göran! Jesus förenar oss! (Liksom Gilbert K!).