fredag 19 juni 2015

Glad midsommarafton - även vid Themsen!

Påskvänner!

Glad midsommar! Även EFS:s missionsförening i London! Verksamheten vid Themsen gör klart att uttydningen av EFS som "Evangelium För Sverige" är lika begränsande som Fosterlands-Stiftelsen, då det ju lika mycket handlar om Evangelium För Somalia eller Evangelium För Storbritannien. Så jag fortsätter slå ett slag för Evangelium För Skapelsen (Mark. 16:15).

Allt gott till AnnaHelena Lindberg och alla er andra! Bifogar en bild på Themsen, en av mina favoritfloder (här visserligen i Oxford):


Och så ett vinterfoto från Bolleberget i Bollnäs tillsammans med en körversion av den citerade undersköna sommarpsalmen av Wallin:



torsdag 18 juni 2015

Nytt medlemsbegrepp för både EFS och andra?

Olof Edsinger väcker som vanligt viktiga frågor, den här gången om medlemskap och ledarskap. Inte alltid håller jag med honom, men här gör jag det absolut. Hur ska Efs och Svenska kyrkan - eller frikyrkosamfunden - kunna ha både en viss teologisk (t.ex. luthersk) linje och ett öppet medlemskap, där vilka medlemmar som helst antas kunna rösta om ungefär vad som helst, även den teologiska linjen, och gå in i vilket ledarskap som helst?

onsdag 17 juni 2015

Två väckelsepräster

Påskvänner!



Som en del av er noterat har jag sedan några år lagt ut predikningar av väckelseprästerna Anders Carl Rutström från Luleå och Lars Linderot från Kungälv på nätet. Båda var flitiga, begåvade och gärna sjungna sångförfattare, se Rutströms sånger resp. Linderots sånger, och båda dog liksom Carl Olof Rosenius redan omkring de 50. Rutström var "herrnhutare" och har i svensk kyrkohistoria betraktats som s.k. "hyperevangelisk", medan Linderot, efter en herrnhutisk period i yngre år, ofta beskrivits som "lagisk" och i all synnerhet som "helvetespredikant."

Nåväl.

Det kan säkert ha sina skäl för sej.

Men idag skulle även Rutström betraktas som "helvetespredikant":

Bort fördenskull med den förföriska tanken, såsom kunde människor genom döden förlossas till Guds himmelska rike, som nu icke genom tron på Jesus i nådens tid, i bättringens ordning blivit förlossade och frigjorda ifrån satans makt till Gud och fått lott ibland dem, som helgade äro. Bevara oss, Gud, ifrån denna säkerhet och villfarelse; ty i döden är ingen förlossning, där icke före döden någon omvändelse skett. 
(Ur predikan på Tredje söndagen i fastan 1759).

I mån besinna, att en osalig människa, som står under både syndens dom och syndens träldom, är icke hjälpt därmed, att hon med hopen går dit i Guds hus, att hon hörer med öronen omtalas sin medlare, utan att förstå det med hjärtat; ty hon går lika död hem som hit. Allt detta länder till förhärdelse och förtappelse och icke till salighet. Men ändamålet med predikan om Jesus är, att vi må bliva rätteligen omvända, rätteligen uppväckta, rätteligen troende, rätteligen pånyttfödda, rätteligen förnyade och helgade i Jesus. Och om sådant skett och fått ske, därom döme var och en av eder inför Gud. "Pröven eder, om I ären i tron." Detta är en anmärkning, som jag icke kan undgå att göra, innan passionstiden flutit förbi. Vår tid går bort såsom en ström; vi fara såsom en pil till vår dödlighets mål. Tiden är både ond och dyr Människor skola göra räkning för sin tid, huru de i den hava levat. Ginge det så fort med vårt tilltagande i kristendomen, som med våra år, vore det väl. O, att vi skrede Jesus allt närmare och närmare, efter som vi nalkas närmare graven och evigheten!
(Ur passionspredikan över Fjärde akten 1759)

Och Linderot predikar inte bara lagen, utan också ett hjärtevärmande evangelium, se bl.a. Andra söndagen i fastan om den kananeiska kvinnan. Men särskilt samstämda visar sej dessa båda väckelsepräster på Johannes Döparens dag. Läs och jämför:

Linderot: Den nya sången.
Rutström: Herren Guds heliga testamente.

Hur mycket av denna förkunnelse kommer att höras till helgen, ens i modern språkdräkt? Vare sej vi talar om Midsommardagen eller dess Annandag, den som nuförtiden är Johannes Döparens dag? Det teologiska svalget går ju inte mellan Rutström och Linderot, inte heller mellan dem och Johannes Döparen eller mellan dem och apostlarna. Utan det går mellan dem och liberalteologin, modernismen, K-G Hammar et consortes. Låt detta bli alldeles, alldeles klart. Liksom de på sin tid för neologi anklagade ärkebiskopen Wallin och prästen Johan Åström (för att inte tala om Samuel Ödmann!) är under av renlärighet och kontinuitet från apostlatiden jämfört med det begynnande 2000-talets ärkebiskopar och alltför många andra svenskkyrkliga teologer.

Låt detta stå alldeles klart. Sen kan vi diskutera vilka slutsatser vi som Efs-are, präster och lekmän, bör dra av det.

PS. Vi ska naturligtvis inte prata 1700-talssvenska, vare sej på predikstolen eller på gatan. Men om väckelsetonen från Johannes Döparen och Petrus fram till Rutström och Linderot (och Rosenius m.fl.) har tystnat idag är det förmodligen oss (och inte dem) det är fel på. Om, säger om. DS.

Fler midsommarsånger

Påskvänner!

Jag hoppas att Fride Gustavsson inte misstycker att jag lägger ut hans psalm (nr 753 i tillägget) här på nätet, trots att han lever och alltså inte varit död i 70 år än (den finns ju alltså redan på Youtube, i brodern Börjes fina arrangemang):





Och jag VET (har nämligen frågat!) att Henry Nordin inte misstycker att jag lägger ut hans fina tonsättning av August Storms psalm O jag ser min Faders hand. Den kom inte med i det senaste psalmbokstillägget, men jag hoppas att vi kan fortsätta sjunga den så här års, inte bara i prins Nicolas´ Ångermanland, där jag vet att den fortfarande används:

tisdag 16 juni 2015

Barnsångarläger och midsommarfirande

Påskvänner!

Isländsk sommar utan varma geysrar har vi här just nu. Men soligt i alla fall. På EFS Brogården (i Njutånger) pågår det första barnsångarlägret (för barn i 11-14-årsåldern) för fullt. Jag och Staffan cyklade dit i kväll för att se till att de äldre syskonen har det bra. Det har dom - hade badat i Nianåa under eftermiddagen...

Välkomna på midsommarfirande på Brogården fredag eftermiddag (och kanske kväll?)! Så här låter förresten Paul Gerhardt-psalmen "I denna ljuva sommartid" i Tyskland med August Harders melodi:

fredag 12 juni 2015

Den blomstertid...

Påskvänner!

Säga vad man vill om Uppsala Missionsförsamling. Men sjunga kan/kunde dom! Glad skolavslutning! Glad sommar!



torsdag 11 juni 2015

Kom till festen, varenda en!

Påskvänner!

Ingvar Holmberg har varit bussig och låtit mej publicera hans fina "inbjudningssång" från 1978 på nätet. Den passar så bra inför kommande söndag med temat "Kallelsen till Guds rike" (som i o f sej bör vara ett tema för varje söndag). Och inför barnsångarlägret på Brogården som börjar på måndag!

Så här går den i sin fullständiga form (han bad mej särskilt ta med även vers 2 som väl åtminstone ingen EFS-are bör ha något emot?):





//: Kom till festen, varenda en!
Kom till glädjen i frälsningen!
Varje mänska får bli en gäst
i Guds rikes fest! ://

1. Gud har skickat ett kärleksbrev,

det är Bibeln han till oss skrev.
Vi är välkomna till hans famn
genom Jesu namn.

Kom till festen...

2. Varje synd kan du nu bli kvitt.

Jesus Kristus tog straffet ditt.
Du får frid och förlåtelse
om du ber om det.

Kom till festen...

3. Du får inbjuda vem du vill.

Platser finns så det räcker till.
Låt oss sprida den nyheten
till varenda en!

Kom till festen...

Copyright text och musik: Ingvar Holmberg 1978, publ. med tillstånd

måndag 8 juni 2015

Rislingsbo och Herrljunga - Efs och BV?

Påskvänner!

Risingsbo 1856 2.8%

Noterade på affären för något år sedan att man kunde köpa Risingsbo öl från 1856! Köpte ett flak (lättöl) bara för att årtalet var detsamma som Evangeliska Fosterlands-Stiftelsens grundläggningsår. Tänkte rekommendera det här på bloggen oxå, men det blev inte av.

magnum

Nu när vi köpte en stor flaska Herrljunga mousserande (Magnum) till nationaldagen, upptäckte jag att det stod "since 1911" på den! En flaska för BV-are alltså! Men jag undrar om det dracks särskilt mycket Risingsboöl på EFS-konferensen i Umeå eller särskilt mycket Herrljungacider på ELM-BV-konferensen i Vännäs tre veckor senare? F.ö. verkar Risingsbo ångbryggeri ha lagts ner 1989, så någon kontinuitet sedan 1856 är det alltså inte fråga om (som i EFS:s fall).

Tillresta kyrkoledare från Eritrea var i varje fall med på båda konferenserna - med eller utan Risingsbo och Herrljunga - och det känns ju mer och mer som att ha systerkyrkor i Nordkorea. En extremt plågsam och känslig situation. I vilken utsträckning kan vi och de "sitta stilla i båten" när "otillåtna kristna" som t.ex. pingstvänner förföljs värre än lutheraner och när pressfriheten t.o.m. är sämre än Nordkoreas? (Hur man nu jämför dem). Folk fängslas utan att veta varför - värnplikten utsträcks i det oändliga - tusentals försöker fly varje månad.

söndag 7 juni 2015

Dopsöndagen

Påskvänner!

Första söndagen efter Trefaldighet eller Andra söndagen efter Pingst? Jag föredrar den senare benämningen som används i bl.a. Norge, Finland och USA - pingst vet ju folk fortfarande ungefär när den infaller, medan "trefaldighet" är ett mycket mystiskt begrepp att orientera sej i kyrkoåret utifrån.

Men kanske vi ska övergå till att kalla dagen Dopsöndagen istället? Och fira med att leta fram allas våra dopljus att tända under stilla bön - eller (erbjudas) köpa nya i samband med gudstjänsten.

Fler söndagar borde få "egna" namn (även Herdesöndagen t.ex.). Det skulle öka festkänslan och förhoppningsvis även kyrkogången.

Glad Dopsöndag på er alla!

Dopets nåd mej ger i tiden
stöd och fäste för min tro,
skänker hopp att efter striden
i Guds himmel finna ro.
När en dag min blick ska brista
vill jag säga i det sista:
Jag är döpt i Jesu namn,
Fader, ta mej i din famn.

lördag 6 juni 2015

Frälsarens kyrka i Sveriges land - än en gång

Påskvänner!

Jag vet att jag publicerat den här förkortade bearbetningen tidigare - men det slår mej att den nog passar såväl på nationaldagen (även i sin nu mindre nationalistiska form!) som vid kyrkhelger och konfirmationshögtider. Vi ska inte vara nationalistiska - trofast är Han trots vår synd och skam - men vi ska inte heller förneka det goda Gud gjort och verkat ibland oss. Eklunds psalm kan i den bemärkelsen vara ett viktigt memento, och med de mest bombastiska dragen bortredigerade (så här 70 år efter författarens död) kan den kanske fortfarande gå att använda, t.o.m. av EFS-are? Den eklundska släkten kunde ju 1986 förbjuda den nödvändiga bearbetningen, men nu får de nog acceptera att verket stöps om, ifall det inte helt ska skatta åt förgängelsen.

Jag har några vackra kvällar på Åkerögården 14-17 maj även gjort en ny(?), mindre "bombastisk" men också mindre tjusig melodi till "Frälsarens kyrka".  Jag bifogar den efter Gustaf Auléns klassiska, 106-åriga, melodi - bara för omväxlings skull:



1. Frälsarens kyrka i Sveriges land,
del av hans kyrka på jorden,
vida den famnar från strand till strand,
fast är den grundad av Herrens hand,
byggd till hans tempel i Norden!


2. Allt fick sin vigning i kyrkans famn,

i den Treenige Gudens,
i Faderns och Sonens och Andens namn:
dopnådens vatten och gravens hamn,
brudgummens löfte och brudens. 

3. Fäder och mödrar sej kämpat fram,

Kristus var med dem på banan.
Trofast är han trots vår synd och skam, 
seger han vunnit på korsets stam,
därför finns korset på fanan.

4. Ädel är skaran, sen tusen år
Gud i vår kyrka fått frälsa.
Framåt vår hoppfyllda längtan går:
ungdomen kristnad är Sveriges vår,
Sveriges framtid och hälsa.


5. Villigt en skara som väckts av Gud

kommer sin Konung till möte,
klädd i hans helighets vita skrud,
samlad som daggen på ljusets bud
flödar ur morgonens sköte.
 

6. Kristnade ungdom, Gud vill oss väl!
Ta Herren Kristus på orden!
Kämpa för frihet åt bunden träl,
be om Guds frid över varje själ,
himmelens frid över jorden!