söndag 26 november 2023

Spoiler?

Påskvänner!

Efter en intensiv vecka på Njutångers Efs, med gudstjänst Söndagen före Domssöndagen, med Missionsauktion fredagen därefter, och till sist Musikcafé med evangelisten och sångarpastorn Ingemar Helmner, kan det kanske vara dags att summera kyrkoåret - där vi nu läst också tredje årgången och fr o m advent ska börja om med första - med hjälp av Johannes och "Jesu Kristi uppenbarelse". Så här skrev jag på Fb igår:

Präster och pastorer i all ära, men ibland får en gå till källorna själv. Så jag återger här nedan slutet på världens mest spridda bok. Se det som lite allmänbildning under kyrkoårets sista vecka. Vare sej man mest vill håna eller hylla den som här sägs vara samme kung som julens krubbnedbäddade barn i Betlehem och som advents- och palmsöndagens åsneryttare i Jerusalem - eller om man likt Alf Henrikson ser allt som ren och skär skönlitteratur av en okänd men stor dramatiker - kan det ju vara både viktigt och intressant att veta vad det faktiskt står och hur det slutar. Texten - eller om vi ska kalla den "johannesepilogen"? - har ju milt sagt haft en viss påverkan på folk i snart 2000 år. Men nu är det väl (tyvärr eller tack och lov?) mer sällan som den i Sverige ens så här på Domssöndagen högt och frimodigt blir framförd i sin helhet, ens i kyrkor, kapell och bönhus, ens av präster, pastorer och predikanter, och då med allvar tas emot till både varning, dom och tröst. Eller har jag fel?

Alltså, håll i er nu, ni som vågar fortsätta läsa, för här kommer nu vid slutet av Domssöndagen slutet på hela Bibeln (spoilervarning eller har ni verkligen undanhållits upplösningen fram till nu?),

UPPENBARELSEBOKEN 22:12-21, 
d v s Bibelns sista tio verser:

"Se, jag kommer snart och har med mig lön att ge åt var och en efter hans gärningar. Jag är A och O, den förste och den siste, början och slutet. Saliga de som tvättar sina kläder rena. De ska få tillgång till livets träd och få gå in i staden genom dess portar. Men utanför är hundarna och trollkarlarna och horkarlarna och mördarna och avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och lever i den. 

Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna. Jag är skottet från Davids rot och hans ättling, den strålande morgonstjärnan. Och Anden och bruden säger: Kom! Och den som hör det skall säga: Kom! Och den som törstar ska komma. Och den som vill ska fritt få dricka av livets vatten.

Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något ska Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior ska Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok."

Han som vittnar om detta säger: "Ja, jag kommer snart."

Amen, kom, Herre Jesus.

Nåd från Herren Jesus vare med alla.

- SLUT -

Inga kommentarer: