torsdag 8 december 2022

Adventskalender lucka 8: Din sol går bort

Påsk-, advents- och julvänner!

Här en söt kvällspsalm så här på morgonkvisten! Jag erkänner: jag har i min version från Stora Nätpsalmboken ändrat "de goda barnens ro" till "de trötta barnens ro". Jag tyckte att Franzén här lite för mycket liknade tomten som frågar "finns det några snälla barn här" och tänker på Frälsarens kärva ord till "ni som är onda" (men ändå kan ge våra barn goda gåvor!) till oss föräldrar och (till den rike ynglingen) "ingen är god utom Gud".

Nå, inför människor finns förstås både goda barn och goda föräldrar. Men när vi ska sova och kanske inte känner oss så särskilt goda, vare sej som barn eller förälder, får vi finna vila och ny kraft att "vandra efter Herrens bud" i både syndernas förlåtelse och de goda änglarnas närvaro. För nog är det så sant som det är sagt att "ett gott samvete är den bästa huvudkudden".

Två olika melodier har använts till denna psalm. Jag delar med mej av båda:


Alt. koral:


1. Din sol går bort, men du är här,
ja, Gud, du alltid hos oss är.
I mörkret ser du oss ännu,
och när vi sover, vakar du.

2. Allt vilar under Herrens hand,
som hägnar både stad och land,
och till de trötta barnens ro
hans goda änglar hos dem bor.

3. Sött sover den som fruktar Gud
och vandrar efter Herrens bud.
Med glädje står den upp igen
och prisar Gud, sin Far och vän.


Text: Frans Michael Franzén, ngt bearb.
Musik: Strassburg, alt dalakoral från Leksand

Inga kommentarer: