måndag 23 maj 2022

Bönsöndag och gångedag

Påskvänner!

Så har vi fått fira en välsignad Bönsöndag runt om i landet. Jag och min fru for till Ås´ bönhus i Delsbo som fyller 100 år i år (jubileumsfest den 4 september!). Peter Södergård predikade och Owe Timan spelade. Vi sjöng Jag lyfter mina händer, Som ett klockspel hör jag dig, Söken först Guds rike, Blott en dag och Långt bortom rymder vida. Till sist spelade Owe ett postludium som han själv komponerat. Efter gott kyrkfika gjorde jag och Anna-Karin en utflykt till Landgrens grotta söder om Mariagården. Den är byggd av stora stenar den varma sommaren 1852 för att bereda prästen "Lång-Lasse" och hans läsbarn lite svalka. (Präst och konfirmander lär ha byggt den själva!): 

Idag, på den s  k Första gångedagen, var vi fyra stycken som mellan kl 8 och 9ca gick runt Hökberget i Enånger (från gamla kyrkan vid Enångersåa). Efter en ca 3,5 km lång pilgrimsvandring med korta bönestopp och psalmverser kunde vi avsluta med en fika i solen utanför kyrkan. Därefter jobb med affischering inför Kristi Himmelsfärds dag och Söndagen efter Pingst. Och planering av långhelgens konfirmandläger.



Inga kommentarer: