söndag 7 maj 2017

Söndagar i påsktiden

Påskvänner!

Söndagarna i påsktiden har roliga namn! För två veckor sedan var det Quasimodogeniti, och då spelade jag i Njutångers kyrka, bl.a. psalmerna 466 Nu låt oss fröjdas med varann, 373 Behåll oss vid ditt rena ord, 377 Därför att Ordet bland oss bor, 153 Livet vann, dess namn är Jesus och 146:4-5 I stormar och strider.

Förra söndagen var det Misericordias Domini (Herdesöndagen) och idag är det Jubilate (puh! äntligen ett lite kortare namn). Idag var jag åter i Njutångers kyrka, den här gången lyssnande nedanför läktaren, och vi fick sjunga psalmerna 469 Han lever! O min ande, känn, 641:7 Pris vare dig, Gud Fader, 278 Frälsare, tag min hand, 303 Det finns en väg till himmelen, 617 Vi är ett folk på vandring och 59 Med Gud och hans vänskap.

Fast apropå sista psalmen, "hela väckelsesveriges marseljäs" (Liedgren), hade jag nog önskat att fjärde versen i nr 720 också hade fått sjungas (apropå dagens GT-text om molnstoden och eldstoden):

Den molnstod oss höljer
och leder vårt tåg,
den klippa oss följer
med springkällans våg
är Kristus, hans kärlek
och renande blod,
//: där lever vårt hjärta ://
där fröjdas vårt hjärta,
där livas vårt mod!

Men vi kan ju sjunga den hemma! Sjung, sjung min själ!

Nästa söndag heter just Cantate (sjung!), och då sjunger både församlingen och "Maj-kvartetten" i bönhuset i Njutånger, den s.k. EFS-kyrkan. Men vilka psalmer och sånger det blir är ännu inte bestämt. Jubilate! Cantate! (Jubla och sjung!).

Inga kommentarer: