För nio dagar sedan höll jag ett föredrag om S:t Franciskus på församlingsgården i Iggesund. För fem dagar sedan höll jag ett föredrag på Efs i Njutånger om min lettlandsresa i augusti (kan berätta mer sen). Imorgon blir det gudstjänst kl 11 på Efs i Njutånger, och alla är hjärtligt välkomna. Jag varken spelar, predikar eller leder gudstjänsten, men är, som jag brukar säga, med i "stora allsångskören". Vår diakon Magdalena Olsson predikar och vår kantor Ingrid Svensson spelar. Stina Borgström leder mötet. (Triss i damer!).
Glad påsk, kan man faktiskt säga. Inte bara för att varje söndag är en liten påskdag, eller för att vi är påskvänner, utan för att 16 söndagen efter Trefaldighet brukar kallas just "Höstens påsk" eller "Lilla påsken", då alla tre årgångarnas evangelietexter handlar om hur Jesus väcker upp en död person till jordelivet igen.
Evangeliet om hur Jesus väcker upp synagogföreståndarens 12-åriga dotter från döden - som vi läser imorgon - hade även stor betydelse för Efs "mamma", prästdottern Lina Sandell, som vid 12 års ålder steg upp från sin sjukbädd under hösten (den 17 november 1844) efter att ha läst om Jairus´ dotter i kyrkopostillan medan övriga familjen var i kyrkan. Hon upplevde att Jesus´ ord: "Lilla flicka, jag säger dej: stå upp!" var riktade direkt till henne, och benen bar igen efter en lång sjukdomsperiod (till följd av tyfus). När familjen kom hem från kyrkan stod hon vid dörren och tog emot dem.
"Vår-Matte (Mattias) väcker och Höst-Matte (Matteus) täcker (eller släcker)" löd en populär ramsa från det gamla bondesamhällets och bondepraktikans tid. Runt Mattias-dagen upplevde man ju att ljuset kommit tillbaka igen och att naturen började vakna. Och runt Matteus-dagen och höstdagjämningen kände man (fast det rent objektivt, bortsett från snön, är ljusare då än vid Mattias!) att naturen höll på att släcka ner inför vintern, alternativt täcka marken med fallande löv. Det viktigaste utomhusarbetet på gården borde vara undanstökat vid Matteusdagen. God bless!
Läsning sedan många hundra år är:Epistel Ef 4:7-13
Var och en av oss har fått just den nåd som Kristus har velat ge honom.
8
Därför heter det:
Han steg upp i höjden och tog fångar, han gav människorna gåvor.
(
9
Att han steg upp, måste inte det betyda att han också har stigit ner i underjorden?
10
Han som har stigit ner är också den som steg upp högt över alla himlar för att uppfylla allting.)
11
Så gjorde han några till apostlar, andra till profeter, till förkunnare eller till herdar och lärare.
12
De skall göra de heliga mera fullkomliga och därigenom utföra sin tjänst och bygga upp Kristi kropp,
13
tills vi alla kommer fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds son, blir fullvuxna och når en mognad som svarar mot Kristi fullhet.
Och, naturligtvis, Matteusvangeliet 9:9-13:
Jesus fortsatte därifrån, och då han såg en man som hette Matteus sitta utanför tullhuset sade han till honom: »Följ mig!« Och Matteus steg upp och följde honom.
10
När Jesus sedan låg till bords i hans hus kom många tullindrivare och syndare dit och lade sig till bords tillsammans med honom och hans lärjungar.
11
Fariseerna som såg det sade till lärjungarna: »Hur kan er mästare äta tillsammans med tullindrivare och syndare?«
12
Han hörde det och sade: »Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka.
13
Gå och lär er vad som menas med orden:
Barmhärtighet vill jag se och inte offer.
Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.«
Glad Matsmäss på er alla! En dag alldeles sprängfull av evangelium om Guds nåd mot publikaner och andra syndare, precis som Pauli omvändelses dag den 25 januari (som passande nog alltid är den sista dagen i böneveckan för kristen enhet)! Och därför är också Matteusmässodagen så innerligt väl värd att fira av både romerska katoliker, Efs-are och andra som vill uppleva "Enheten i Kristus", den som var temat för den gångna söndagen och är temat för en hel bönevecka i januari. Oss syndare emellan! Tack Jesus!
Bön för Matsmässodagen (ur 1628 års evangeliebok):
"Herre Gud, himmelske Fader, som genom ditt Ord kallat oss till ditt Rike, där syndernas förlåtelse, all nåd och barmhärtighet är: Vi beder dig att du genom din helige Ande ville upplysa och uppväcka våra hjärtan, så att vi såsom Matteus välvilligt må följa din röst, vända om från synden och bättra oss, förlita oss på din nåd och få en evig salighet. Genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen."
Matteus var en publikan, den allra smartaste i stan. Bland tullmän var han populär //: men annars utan vänner där :// Matteus i Kafarnaum satt utanför sitt tjänsterum, när Jesus kom förbi och sa: //: "Matteus, följ mej nu ida´!" :// Då steg Matteus genast upp, gick med i Jesus glada grupp. Han sa: "Jag ger en avskedsfest, //: där vem som vill får vara gäst!" :// Men då sa fariséerna förargat till lärjungarna: "Hur kan er vän och Mästare //: alls gå på fest med syndare?" :// Det hörde Jesus själv och sa: "De friska kallar inte jag. Men sjuka ska ha läkare, //: så klart jag tar mot syndare!" :// "Gå genast bort och lär er tro det som står skrivet i Guds ord: 'Barmhärtighet vill jag få se, //: och inte offren ni vill ge!'" :// (//: Johannes trogna la sej i:
"Säg, fastar inte ni som vi?" "Nej, bröllopsgäster mera tar
så länge brudgummen är kvar." ://)
Matteus var en publikan, men följde Jesus bort från stan. Hans bok om det är inte dum: //: Matteus´ evangelium! ://
1. Matteus var en publikan, den allra smartaste i stan. Bland tullmän var han populär //: men annars utan vänner där :// 2. Matteus i Kafarnaum satt utanför sitt tjänsterum, när Jesus kom förbi och sa: //: "Matteus, följ mej nu ida´!" :// 3. Då steg Matteus genast upp, gick med i Jesus glada grupp. Han sa: "Jag ger en avskedsfest, //: där vem som vill får vara gäst!" :// 4. Men då sa fariséerna förargat till lärjungarna: "Hur kan er vän och Mästare //: alls gå på fest med syndare?" :// 5. Det hörde Jesus själv och sa: "De friska kallar inte jag. Men sjuka ska ha läkare, //: så klart jag tar mot syndare!" :// 6. "Gå genast bort och lär er tro det som står skrivet i Guds ord: 'Barmhärtighet vill jag få se, //: och inte offren ni vill ge!'" :// 7. Matteus var en publikan, men följde Jesus bort från stan. Hans bok om det är inte dum: //: Matteus´ evangelium! ://
En underbar lördag i Edsbyn med Hans Lindholm och Kerstin Oderhem följdes av fina gudstjänster på hemmaplan under Ekumeniksöndagen. Jag komme nog aldrig över paradoxen att "ekumenikens kyrkofader" (cit Gustaf Aulén), hälsingesonen Nathan Söderblom, både organiserade det ekumeniska mötet i Stockholm 1925 (varför han fick ett välförtjänt fredspris) och saboterade all verklig ekumenik, d v s kyrkogemenskap i anda och sanning, genom att införa modernismen, radikal liberalteologi i vår kyrka, där han (enligt beundraren, sedermera biskopen Tor Andrae, som efterträdde honom i Svenska Akademien) tog avstånd ifrån alla naturunder utan endast erkände mirakler "i Andens (eller andens) värld", i form av genier och andliga rörelser, men där Kristi kroppsliga uppståndelse, jungfrufödelse eller fysiska närvaro i Sakramentet blir omöjligt att hålla fast vid eller i vart fall ovidkommande.
Vederlägg mej gärna, ni som kan. Ingen skulle bli gladare än jag om Söderblom verkligen, som många menar, blev mer katolsk, d v s verkligt allmänkyrklig, under sin ärkebiskopstid och särskilt mot slutet (efter krigets fruktansvärda erfarenheter). Men Tor Andrae tar i sin söderblombiografi starkt avstånd från sådana försök, och menar att de förminskar Söderblom, vars reformation enligt Andrae är lika betydelsefull och "befriande" som Martin Luthers. Men den år 1918 av Söderblom prästvigde Emanuel Linderholm var därvidlag tydligare än den liturgiskt mer konservative Söderblom.
Inte undra på att de romerska katolikerna inte ville komma till Stockholmsmötet 1925. Men lika sant är att Söderbloms initiativ betydde mycket för beträngda ortodoxa kyrkor under kommunismens ok i öster samt för nybildade evangelisk-lutherska kyrkor som de i Estland och Lettland. Och högkyrklighetens store banérförare i Sverige, Gunnar Rosendal, kan rent av sägas ha kommit till personlig tro på sin Frälsare under en av mötets nattvardsgångar. Så Gud är suverän. Han använder vem han vill.
Imorgon blir det utflykt till Edsbyn och S:t Olovs kapell. En eftermiddag med samtal, bibelstudium och kl 18 predikan av Kerstin Oderhem. Välkomna ni som är i närheten!
"Först ska det vara ett svart kors på ett hjärta som har sin naturliga färg så att jag själv blir påmind om att tron på den korsfäste gör oss saliga. För man blir uppfylld av det man tror av hjärtat. Om det än är ett svart kors som plågar och ska göra ont, låter det hjärtat behålla sin färg och fördärvar inte naturen. Det betyder att det inte dödar utan håller vid liv. Men hjärtat ska sitta i en vit ros för att visa att tron ger glädje, tröst och frid, men inte sådan frid och glädje som världen ger. Därför ska rosen vara vit och inte röd, för vitt är andarnas och änglarnas färg. Rosen ska stå på ett himmelsblått fält, för denna glädje i anden och tron är början på den kommande himmelska glädjen som visserligen redan har börjat därinne och omfattas av tron men inte är uppenbar än. Runt detta fält ska det vara en gyllene ring som visar att en sådan sällhet i himlen varar för evigt och inte har något slut. Den är också dyrbarare än all glädje och egendom, precis som guld är den ädlaste och värdefullaste metallen. Detta är mitt compendium theologiae (sv. min sammanfattning av teologin). Jag ville visa den för dig i all vänskap och hoppas du uppskattar det. Må vår älskade Herre Kristus vara med din ande nu och i det kommande livet. Amen." (Martin Luther, 1483-1546)
Född 1970 i Umeå. Uppvuxen i Luleå, lumpen i Boden, studerande i Ludvika och Lund. Gymnasielärare (historia o svenska) i bl.a. Storuman, Ovanåker och Bollnäs. Numera (2022) deltidskyrkomusiker och -ungdomsledare. Kristen och socialliberal. Trebarnspappa, pastorsman, iggesundsbo, EFS-are m.m. Det ni!