tag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.comments2023-11-01T18:35:25.385+01:00EFS idagAndreas Holmberghttp://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comBlogger1684125tag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-88429909758101660822023-11-01T18:35:25.385+01:002023-11-01T18:35:25.385+01:00PS. Problemet är ju snarare att det finns en sorts...PS. Problemet är ju snarare att det finns en sorts "Söderblomskult", inte minst här i Hälsingland, som utan alla reservationer helgonförklarar mannen och vördar hans grav i Uppsala domkyrka som man tidigare vördade Gustav Vasas. Den hyllning av radikalaste liberalteologi som detta i praktiken innebär är skadlig för vår kyrka (nu ska ju även Ludvig Jönsson firas i Stockholm). Jag vill inte flytta vare sej Gustav Vasa eller Söderblom ut ur Uppsala domkyrka, men kulten är mycket olämplig i båda fallen. Maria däremot hedrar jag med större glädje.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-43454580805743205942023-11-01T18:32:24.298+01:002023-11-01T18:32:24.298+01:00Vänta nu lite. När har jag sagt att Söderblom är &...Vänta nu lite. När har jag sagt att Söderblom är "värre än de vedervärdiga prosperity gospelpredikanterna som skor sig på fattigas längtan efter ett bättre liv i Afrika söder om Sahara"? Att han skickade ut pingstvänner som missionärer till Brasilien var mer än jag visste - var det inte Lewi Pethrus som gjorde sånt? - men att han låg bakom mycket hjälp till Gammalsvenskby och kyrkorna i Baltikum vet jag och brukar ofta nämna (Söderbloms trevlighet och koncilians vet jag få som ifrågasätter). <br /><br />En enkel övning i källkritik: Alma-Lena Anderssons påstående om Andreas Holmbergs upphöjande av vedervärdiga prosperity gospel-predikanter framför ärkebiskop Söderblom har inget stöd i källorna (nu har iofs Dagen tagit bort alla kommentarer så ingen kan kolla den uppgiften längre). Medan mitt påstående om Söderbloms förnekande av alla naturunder eller fysiska under har stöd i lärjungen, linköpingsbiskopen, söderblomkännaren och Söderbloms efterträdare i Svenska Akademien Tor Andrae. Andrae som själv upplevt befrielsen och radikaliteten i "Söderbloms reformation", vilken gjorde det möjligt att nå Svenska kyrkans allra högsta ämbeten och samtidigt ta för givet att både jungfrufödelsen och uppståndelsen var något slags metaforer (d v s att Jesus hade en jordisk, biologisk far som alla andra och att hans kropp ruttnade på vanligt vis - vilket ju är enda möjligheten om man förnekar s k naturunder och bara tror på "under i andens eller geniernas värld", även om få var så öppna om detta som Emanuel Linderholm och Sveriges Religiösa Reformförbund). <br /><br />Tor Andrae som hela sitt liv förblev en hängiven beundrare till mästaren och reformatorn Söderblom måste väl betraktas som en lika bra källa som t ex lärjungen Johannes visavi Jesus? Eller? Men som jag skrev: bevisa gärna att jag och Tor Andrae har fel i vår uppfattning av Söderblom - inget skulle göra mej gladare!Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-88738510348963759172023-09-22T06:31:36.083+02:002023-09-22T06:31:36.083+02:00Tycker du är lite snål här. Söderblom skickade ut ...Tycker du är lite snål här. Söderblom skickade ut pingstvänner som missionärer till Brasilien och att mena att han är värre än de vedervärdiga prosperity gospelpredikanterna som skor sig på fattigas längtan efter ett bättre liv i Afrika söder om Sahara är väl magstarkt. Inte här men i Dagens kommentarsfält gjorde du det. Denna bok är tydligen mycket ensidig och enögd. Lewi Petrus som Söderblom samarbetade med var inte heller ensidigt helgutet genomklok. Inte jag heller. Jag önskar mig dock mer välvilliga bedömare som ser mer än en sida, den sämsta, därav borde jag unna andra detsamma. Även döda biskopar.Almahttps://www.blogger.com/profile/14208060107742988592noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-3324844497839177952023-05-08T09:05:12.282+02:002023-05-08T09:05:12.282+02:00Ja, det vore förstås bra :o). Men det kanske du el...Ja, det vore förstås bra :o). Men det kanske du eller någon annan som har tid kan hjälpa MIG med? Tror inte jag har tid själv just nu och texterna är lagda i samma ordning som i Nya testamentet (klippte bara in brev efter brev och sparade ner det som handlade om korset).Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-3468586386898504292023-04-18T14:59:34.403+02:002023-04-18T14:59:34.403+02:00Hej! 3/3 stämmer bra, och han tog sitt liv när han...Hej! 3/3 stämmer bra, och han tog sitt liv när han var intagen på Ulleråkers Mentalsjukhus, enligt vad jag har hört från en som jobbade där 1967 så var det under arbete ute i trädgården och i samband med växling av personal som han lyckades ta sig ner till ån för att dränka sig.Jnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-19453877997337594172023-04-10T12:21:05.538+02:002023-04-10T12:21:05.538+02:00Tack så jättemycket för denna klara sammanfattning...Tack så jättemycket för denna klara sammanfattning!! Har så länge velat ha det så här tydligt summerat, utan argument, bara med bibelorden.<br />Men - Vill be dig om en tjänst:<br />Det skulle betyda oerhört mycket om du kunde skriva ut bibelordet efter varje citat! 🙏Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-60546711176574906242023-03-03T02:15:56.407+01:002023-03-03T02:15:56.407+01:00Enl uppg i "Svenska mordfall" avled Abel...Enl uppg i "Svenska mordfall" avled Abel Isaksson INTE på årsdagen eller långfredagen 1967, utan den 3 mars.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-79208399132067978662023-02-28T18:29:24.013+01:002023-02-28T18:29:24.013+01:00Jag kan tydligen kommentera själv i alla fall.Jag kan tydligen kommentera själv i alla fall.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-16261370304556356122023-02-20T13:23:29.478+01:002023-02-20T13:23:29.478+01:00Tack, ja, jag tycker själv den blev fin (texten åt...Tack, ja, jag tycker själv den blev fin (texten åtminstone). Mer inspirerad än vanligt, liksom. Av både Jesus, Ester och Margareta Melin, vars kärnord "Trång är porten till livet - som för barnet i födandets stund" ju är både bibliskt och oväntat drabbande. Kombon, liksom.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-77280366363394742792023-02-19T08:01:18.286+01:002023-02-19T08:01:18.286+01:00Jättefin visa! Hoppas du får sprida den vidare och...Jättefin visa! Hoppas du får sprida den vidare och använda den i många sammanhang.Alma Lena Anderssonnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-44894207981726494242022-12-01T09:42:10.099+01:002022-12-01T09:42:10.099+01:00PS. Det är ju roligt att konstatera att Odhelius e...PS. Det är ju roligt att konstatera att Odhelius enligt din källa uppmuntrade Sellegren att skriva det brev som Rutström m fl fann uppbyggligt och tryckbart. Större var tydligen inte skillnaderna i läran "om själens sanna omvändelse". Man får väl hoppas att Odhelius inte fann uppbyggelsevärdet mindre av att hans eget namn inte nämndes i sammanhanget. DS.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-73136831558984799832022-12-01T09:37:45.342+01:002022-12-01T09:37:45.342+01:00Ja, amen! Tack för upplysningen! Roligt att du dis...Ja, amen! Tack för upplysningen! Roligt att du diskuterat Sellergren och Sellegren ihop med Christian Braw!Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-76608707688782849342022-02-15T11:18:24.102+01:002022-02-15T11:18:24.102+01:00Och min pappa Hans Löfgren också :) Och min pappa Hans Löfgren också :) Anders Löfgrennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-66389584408279075762022-01-18T22:50:43.904+01:002022-01-18T22:50:43.904+01:00Kul! Fortsätt kommentera!Kul! Fortsätt kommentera!Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-79980497911377288832022-01-18T22:20:14.265+01:002022-01-18T22:20:14.265+01:00Jag verkar kunna kommentera via mobilen. Fortsätt ...Jag verkar kunna kommentera via mobilen. Fortsätt skriva. SigridLhttps://www.blogger.com/profile/04175241901486233894noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-57893437474533690802021-12-23T22:33:14.250+01:002021-12-23T22:33:14.250+01:00Tänker vidare så här i juletid (inte i polemik mot...Tänker vidare så här i juletid (inte i polemik mot dig, Eva!). Vi har ju det gamla utropet "O saliga synd som bragte Guds Son till världen!" Har alltid tyckt att även det var dubiöst, ungefär som Luthers "synda tappert" till en som inget vågade ta sig för av rädsla för att göra fel (även om jag kan förstå tanken bakom). Det var ju inget saligt med syndafallet, och vi hade Herren vandrande i lustgården dessförinnan. Att Gud i sin nåd kan upprätta oss och att "upprättelsen är större än fallet" gör inte fallet och dess konsekvenser mindre fruktansvärda.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-75639648428497608532021-12-23T16:02:01.685+01:002021-12-23T16:02:01.685+01:00Ja, läran att Adam och Eva (och vi) "måste&qu...Ja, läran att Adam och Eva (och vi) "måste" bryta mot Guds bud och Josefs bröder sälja lillebror som slav och Judas förråda sin bäste vän o s v - bara för att Gud hade en så fantastisk räddningsplan, plan B (och C och D) - är ju så otroligt intressant och frestande! Och ändå så farlig och grundfalsk. Jfr Rom 3:5-8. Guds frid och tack för responsen!Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-21352384207082429542021-12-23T12:02:30.210+01:002021-12-23T12:02:30.210+01:00Det sista exemplet är intressant fundera o filosof...Det sista exemplet är intressant fundera o filosofera kring lite i samma mån som om Judas var utsedd till förrädare. (Att Jesus skulle dö var ju klart innan liksom.)<br />I övrigt växer rädslan vid läsning...<br />Men kristen tro kan ju vara vad som bara det inte innehåller dogmer o sanningar, eller hur var det nu?<br />(SOM jag vill höra Paulus o andra i sådant här!)Evahttps://www.blogger.com/profile/05283661423996060200noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-79919675586338644472021-12-15T21:06:04.283+01:002021-12-15T21:06:04.283+01:00Ja, överhuvudtaget får herrnhutismen i Sverige en ...Ja, överhuvudtaget får herrnhutismen i Sverige en bad rapp! Däremot vill jag rätta, att falskmyntaren Sellegren först inrättade ett dåligt och självrättfärdigt brev som mest bestod av moralistiska instruktioner till sin hustru, medan det var Odhelius som krävde honom att ta sig i kragen och skriva ett ordentligt avskedbrev, som sedan publicerades av Rutström. Läs själv på Stockholmskällan https://stockholmskallan.stockholm.se/post/28140 . Jag har själv tjänstgjort i Sellegrens gamla försmådda hemförsamling Annerstad. Christian Braw berättade för mig vid en lunch på Hjelmserydsstiftelsen att Lorentz kände till sin gamla namne, men menade att de var lika i allting övrigt också om det inte var för Guds nåd. Där har vi kyrkofadern i kaplansstugan!<br /><br />Odhelius själv var ju som ung en enligt Gjörwell "dippelo-seperatist och totus tollstadianus" för att sedan senare finna en trons vila i den evangeliska försoningsläran, och är nog bara ett föredöme när det gäller hans fantastiska medkänsla för de som samhället i övrigt ratade som usla. Det och hans kärlek till segling och musik som till och med Skara stifts herdaminne omvittnar! <br /><br />Angående Rutströms anklagelse för antinomism, tror jag att det aldrig nog går att betona det fullbordade försoningsverket! För i den försoningen får vi grund ör hela vårt liv, också i kärleken till nästan, och lydnaden till Gud, den Högstes, bud.Zackhttps://www.blogger.com/profile/13713463596622366806noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-30844396693985953962021-12-06T09:32:40.927+01:002021-12-06T09:32:40.927+01:00PS. Roligt att du studerar Odhelius! Det fanns säk...PS. Roligt att du studerar Odhelius! Det fanns säkerligen en spänning mellan olika former av herrnhutism (liksom mellan olika former av pietism), men det är blott alltför vanligt att stämpla även den medelålders Rutström - Odhelius lämnade dock Stockholm 1754 innan Rutström blev kyrkoherde där - som i särskilt hög grad svärmisk eller typisk för det som brukar kallas "sållningstidens" herrnhutism. Så citerar t ex Nils Bolander i sin Samfund och sångbok en anonym vers som liksom ska föreställa Rutströms teologi (fast han inte skrev den!):<br /><br />"Jag allra helst trivs / där sådana givs / som dricka sig rus / av såren och leva i sus och i sus." (!!!)<br /><br />Herman Lindqvist gör likadant - han kan inte citera en enda av de verser som gjorde Rutström sjungen och älskad, däremot de här som inte ens finns i Rutströms sånger men som ändå påstås vara typiska för Rutström - jo pyttsan!!!:<br /><br />"Ögonen vattnas på mig / så snart jag tänker på dig. / Hjärtat i låga står / när som jag kyssa får / hålet på sidan så rött, / ack, hur himmelskt och sött... Kyss mig min blodige man! / Jag annars ej leva kan. / Ack, låt mig stundelig / älska mig in i dig, / bliva av kärlek varm, / känna om halsen din arm."<br /><br />Eller:<br /><br />"Liten jag ligger i skam / för dig, mitt slaktade Lamm. / Rätt nu jag kryper in / i röda sidan din, / där vill jag leva och dö, / där bliver viter som snö. / Saliga sidohål, / mitt enda ögnemål, / hjärtat, som öppnades/ saftiga sidogrop, / saliga gör din lilla hop / låt oss nu sjunka ner."<br /><br />Vilken bullshit att detta skulle vara Rutström! Historieförfalskar-Lindqvist - det finns ett liknande fullkomligt groteskt exempel ur PO Enqvists Lewis resa om vad Efs-arna i Hjoggböle påstås ha sjungit i hans barndom - vill bara få (en fiktiv) Rutström att bekräfta Arne Jarricks tes att "Jesus blev uppsamlare för en lång rad av bland annat sexuella önskningar, incestuösa som homosexuella, sadomasochistiska och heterosexuella, ibland också nekrofila." Därför kan han inte (som beträffande Bellman) göra ett hederligt urval av texter som förklarar att sångerna trycktes om och trycktes om i ett 30-tal upplagor, långt in på 1800-talet. Lewi Pethrus' stående predikstolspsalm i Filadelfia på 40-talet (enligt Göran Stenlund) kunde Lindqvist istället ha valt att citera (den ÄR ju faktiskt av Rutström):<br /><br />"O kärlekshav, utgjut din flod / utöver allas hjärtan. / Låt kraften av ditt helga blod / fördriva otrossmärtan. / Du hela världens nådastol, / förvandla med din ljuva sol / vår köld i evig värme."Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-80663285450767197242021-12-05T19:21:27.125+01:002021-12-05T19:21:27.125+01:00Tack, Zack, för intressant inblick i 1700-talets s...Tack, Zack, för intressant inblick i 1700-talets själavårdsöverväganden! Ja, på den tiden var de lutherska prästerna de facto långt enigare i teologin än idag, men dömde och fördömde varandra långt ivrigare (jfr diskussionen mellan lutheraner och katoliker). Enligt komminister Murbeck var ju den herrnhutiskt influerade sångboken Sions Sånger från 1743, som Rutström brukade dela ut i häktet, "skrivna av Satan och tryckta i helvetet" (cit efter Fryxell, som utan att gilla vare sig pietister eller herrnhutare menar att Murbeck bar största skulden till konflikten med Rutström), fast flera av sångerna där var skrivna av män som Olof Kolmodin, Odhelii föregångare som kyrkoherde i Flo, och Thore Odhelius, och Lars Thorstensson Nyberg, även han så småningom kyrkoherde i Flo! Rutström hade 1743 ännu inte fått sitt "andliga genombrott", och hans sånger gavs ganska osovrade ut efter hans död, jfr Lars Linderots, vars tidigaste sånger också bär en omisskännligt herrnhutistisk prägel!<br /><br />Kom också ihåg att Rutström var ung på 1740-talet, likt Zack Lindahl på 2010-talet ännu ej 30 fyllda. Här på Litteraturbanken finns ett intressant intyg om hur J Stenbeck och A C Rutström (bägge så småningom kyrkoherdar i Hedvig Eleonora) 1748 berett falskmyntarprästen P Sellegren (OBS ej Sellergren!) till döden: https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/SellegrenP/titlar/AfskedsBref/sida/1/faksimil Och Sellegrens omvändelsehistoria visar väl att hans själasörjare var väl så angelägna som Odhelius om att inte ge en falsk tröst, utan hjälpa delikventen fram till en verkligt saliggörande tro, som dock inte i någon mån borde grundas på själva omvändelsen och tron utan enbart på den för alla i Kristus skedde försoningen.<br /><br />Helt klart kunde olyckliga spänningar uppstå i själavården (liksom idag f ö) då prästerna befarade att andra präster givit någon en falsk tröst (av den allmänna försoningsnåden resp av sin egen bättring). Luther hade ju dock sagt att han aldrig kunde få tron ren och saken klar, om han inte föreställde sig att han var utan tro och utan allt nådens verk i själen, och som en utblottad syndare förtröstade på Kristus, att han gjort och alltfort ville göra allt för honom. Katekesutvecklingens definition av en död tro är förvisso att utan bättring tillägna sig tröst av Guds nådelöften. Men Luthers definition av en levande tro synes vara att SÅSOM utan bättring (dock i själva verket i en sann bättring!) tillägna sig tröst av Guds allmänna nådelöften.<br /><br />Inte helt lätt kanske att för en vanlig enkel själ teoretiskt uppfatta dessa subtiliteter. Extra olyckligt är det förstås ifall vissa fångar (t ex kvinnan i Odhelii redogörelse) uppfattade att Rutström underkände deras undfångna frälsningsvisshet för att den allt för mycket grundades på omvändelsen och dess kännetecknen (jfr Hedberg vs Rosenius på 1840-talet) OCH att Odhelius underkände den för att den alltför mycket grundades på det för alla fullbordade frälsningsverket! Att en rättfärdiggörande tro behövdes, stöd ju dock helt klart för alla inblandade. Men "tron är utav nåden", jfr v 48-67 i sången ovan.<br /><br />Märk f ö 1) Rutström utvecklades teologiskt likaväl som t ex Tolstadius (som ju i yngre dagar närmast var dippelian, sin tids waldenströmare). Märk även 2) att den yngre herrnhutaren Gjörwell ibland var rätt ironisk mot både Odhelius och Rutström - den förre hade tydligen försökt göra Tolstadius till herrnhutare, men misslyckats för att han själv "var för het på gröten", skriver G sarkastiskt. Märk 3) Rutströms predikan på Septuagesima (se rutstromspostilla.blogspot.se) där han försöker sammanfatta sin mogna ålders teologi om nåden och tron, och som teologiska fakulteten i Köpenhamn (där R vistades en del under sin landsflykt) fann "ren, lärorik och uppbygglig"!Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-61904590247219003872021-12-05T10:35:20.180+01:002021-12-05T10:35:20.180+01:00Hej Anna Sophia
- tack för din kommentar. Jag har ...Hej Anna Sophia<br />- tack för din kommentar. Jag har inte sett en så fin recension av Abels doktorsavhandling tidigare. Men jag vet att några räknat det som en skandal att han inte fick "docentbetyg" på den (ungefär som prof Victor Svanberg ansåg vid Sven Stolpes doktorsdisputation i ämnet drottning Kristina).<br /><br />En oerhörd tragedi, detta. Ämnet för avhandlingen gör den ännu svårare att ta in. Men man måste tydligen förstå att det var en fullfjädrad knarkare med hallucinationer familjen hade att göra med på slutet...<br /><br />Tack än en gång för kommentaren. Och recensionen. Måste kanske beställa fram avhandlingen.Andreas Holmberghttps://www.blogger.com/profile/16111280125843714855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-91636752933800623582021-12-02T12:48:33.245+01:002021-12-02T12:48:33.245+01:00Tyvärr fäller mitt studieobjekt, herrnhutarnas ...Tyvärr fäller mitt studieobjekt, herrnhutarnas 'sanne' ledare i Stockholm, Thore Odhelius, ett dystert omdöme om en falsk lärare som inte kan vara någon annan än Rutström, för att han har usel koll på nådens ordning. En liten inblick i fängelsesjälavården i 1700-talets Stockholm (ursäkta långt citat):<br /><br />"Under det man sålunda gjorde sig hopp, att det snart skulle uppgå ljus för henne i detta mörker, och att hon skulle få se Herren under ansiktet, råkade hon i en ny och annan slags förvirring, än den ovannämnda, som förorsakades därav, att hon kom att samtala med tvänne oförfarna lärare, varav den ena sade, att det fordrades icke mera, än bekännelse och ånger, samt av honom å ämbetets vägnar meddelad förlåtelse, då hon vore beredd till döden. Den andre åter ville intala henne, att hon för den allmänna försoningen vore salig och en Kristi brud, allenast hon detta trodde. Av sådant tal blev hon något förvillad och orolig i början, men kom snart till ljus i dessa omständigheter, varvid hon undervisades, att varken ånger, utan tro, eller förlåtelse på jorden, utan förlåtelse i himmelen, gäller något till en syndare frälsning, emedan förlåtelsen endast och allenast kan ske vid nådastolen, som är satt genom tron i Kristi blod (Rom 3), och att, oaktat denna skedda fullkomliga försoningen, alla människor voro vredens barn, intill dess densamma genom tron anammas, och att hon, i sitt närvarande tillstånd, visst icke vore någon Kristi brud, men kunde snart bliva, om hon icke längre ville hindra Honom, att komma sig när och få liv i Hans namn, som är detsamma, som att tro på Herren Jesum o.s.v. Detta fann hon strax vara med sanningen överensstämmande, och, på min förmaning, lovade, att icke höra eller tala med dessa lärare, därav den senare, som den tiden predikade för fångarna i stadens arrestrum, var bekant för den gudlösa läran, att alla människor voro Guds barn, för det de voro genom Jesu återlösta. Och som denne falske ledare sedermera för denna lära angavs, blev han därefter landsförvisad: men då han åter kom tillbaka, blandade han sig i partisaker, tills han vid revolutionen 1772 insattes i häkte, där han slutligen dog, vilket för historiens skull här på sidan nämnes. - Ehuru denna dödsfånge, som sagt år, gav mig sitt löfte, att varken höra eller tala med denne läraren, hände sig dock, Söndagen därefter, då han predikade för fångarna på Stadshuset, där hon ock satt, att hon av vaktmästaren blev tillsagd att avhöra predikan, det hon också måste göra. Vid detta tillfälle talade han med henne enskilt, varöver hon blev mycket orolig, samt rubbades uti den ringa stillhet, hon förut hade kommit till.<br /><br />Så kunde det gå!Zackhttps://www.blogger.com/profile/13713463596622366806noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-78042875477090485672021-09-20T09:39:16.111+02:002021-09-20T09:39:16.111+02:00Hej Andreas, nåd och frid
Familjens och AI:s &quo...Hej Andreas, nåd och frid<br /><br />Familjens och AI:s "öde" påminner mig alltid om förhållandet mellan person och verk (och får Woody Allens solkiga familjeliv att närmast framstå som Disneyidyll). Det finns ingen avhandling som betytt så mycket för mig som Marriage and Ministry in the New Temple. Samtidigt har jag många gånger önskat att jag inte fått kännedom om personen. Men, som du skriver, det är en del av vår 1900-talshistoria. Herre, förbarma dig!<br />pax, Anna Sophia BondeAnna Sophia Bondenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8461351819135074943.post-19866212876321782812021-08-09T17:57:02.779+02:002021-08-09T17:57:02.779+02:00Gör annandag pingst till helgdag igen!Gör annandag pingst till helgdag igen!Ulrik Peterssonhttps://www.blogger.com/profile/16743677542030974869noreply@blogger.com