onsdag 31 december 2008

Liten bloggårskrönika 2008

En liten bloggårskrönika för 2008 till orientering och sammanfattning främst för bloggförfattaren själv:

I början av JANUARI skrev jag om att Storstrand brunnit ner i en anlagd brand, att Erika Cyrillus anställts som ny chefredaktör på Budbäraren (där hade jag lite "inside information", men jag lyckades hålla tyst), och att Fetsum Natnael vigts till präst för eritreanerna i Betlehemskyrkan. Sedan försökte jag föra ett resonemang kring innebörden av ordet kristen, och skrev uppskattande om det pedagogiska värdet i radband och pilgrimsvandringar. Jag kommenterade även ett samtal kring äktenskapet på Facebooks EFS-grupp, samt tillfällige Budis-chefredaktören Torbjörn Stolpes månadsmagasin.

När så FEBRUARI gick in slog jag ett slag för rättvisemärkta och ekologiska produkter, samt djärvdes anklaga Carl Olof Rosenius för att vara villolärare på en punkt. Jag kommenterade bl.a. fastlagstiden och det nya arbetslaget på Budis. Samt förre missionsföreståndaren Bertil Johanssons härliga bildspråk. Och profeten Jona. Och, för första gången, EFS-prästen K-G Larssons i Alingsås utträde ur Svenska kyrkan. (Det blev ju mer om honom vad tiden led). Att det byggs nya bönhus i Luleå tyckte jag också var värt att notera. Om än inte EFS stod bakom.

Under MARS dämpades bloggfrekvensen, men efter några stilla veckor kunde jag meddela att jag åter hade ett medlemskort i en EFS-förening (efter några år som enskild medlem). Jag slog också under den rekordtidiga och rekordkalla påskhelgen ett slag för att till vardags kalla oss EFS-are "påskvänner" (ett tillrop som jag sedan av bara farten fortsatte med, här på bloggen åtminstone). Samt för att fira påsken och sjunga dess psalmer under en längre tid än vi oftast gör (ungefär som julen). Samt för att djupare begrunda evighetsperspektivet men lika väl boken 100 sätt att rädda världen (i det kortare perspektivet).

När APRIL gick in rekommenderade jag skivan Glädjens dag och boken Kring Guds ord som hjälp i familjeandakten. Samt Facebooks EFS-grupp. Jag kommenterade kalabaliken i Löten och frånvaron av motioner till årskonferensen. Samt Svenska kyrkans internationella arbete här, här och här. Och Jesusmanifestationen som i år krockade med EFS årskonferens i Halmstad.

MAJ började med att Kristi Himmelsfärds dag sammanföll med arbetarnas fridag (inte bara med folknykterhetens dag) för första gången sedan 1913 - om man vill kan man se det så att alla tre folkrörelserna delade dag. Och så rapporterade jag från Jesusmanifestationen dit jag drog med tre små barn. Och om det inofficiella sällskapet Annandagens vänner. Den stora sommardebatten mellan Georg Andersson och Olof Edsinger tog sin början, och Erika Cyrillus kom med det spännande förslaget att EFS borde bilda en nomineringsgrupp inför kyrkovalet 2009 (rackarns att hon inte kom på det före den motionsfattiga årskonferensen i Halmstad!). Avslutningsvis reflekterade jag en del över huruvida man måste (eller får) vara tvärsäker. Hm.

Under JUNI blev det bl.a. lite om Leonard Cohens Halleluja, Göteborgsmötet, Göteborgsmötet igen, Georg Anderssons fortsatta Edsinger-kritik, K-G Larssons tänkta pingstföreståndarskap, Anders Sjöbergs uppsägning som missionsföreståndare, (jag lanserade Tin Mörk som efterträdare), Shane Claiborne och pietismens återupprättelse, K-G Larsson igen (när det blev klart att han skulle gå till pingst i Övik), Ingela Agardhs död, Söndagsskolans överlevnad, Extremister som missionsföreståndare (helst inte), Distriktens sommarverksamhet (och märkliga adresser), samt Ortopraxi och storytelling.

När JULI kom, tog jag bl.a. upp hur gammal en mf får vara, Svenska kyrkans taskiga ekonomi (OBS före finanskraschen), en fråga där EFS borde agera tillsammans med Rfsl, Allan Hofgrens död, tokiga referat av "försoningsstriden", sammanfattning med länkar till debatten Edsinger-Anderssson, Boel Skoglunds uppmarsch, min stolthet över Europride (med intressant replik), samt nationaldemokraters oönskade uppvaktning. [fortsättning följer]


Inga kommentarer: