torsdag 4 december 2008

Den "vanliga" almanackan och Dagens lösen

Påskvänner!

Ni köper väl "den vanliga almanackan"? även för 2009? Den som är ganska ovanlig genom att påminna om att vi räknar åren från "Frälsarens Jesu Kristi födelse" och börja året med bönen "Giv, o Jesus, fröjd och lycka". Samt genom att avsluta året med: "Lov, pris och tack ske dig, o Fader käre!". Och genom att ange bibeltexterna för alla sön- och helgdagar.

Köp och ge bort (en rolig liten gåbortpresent för ca 30 kronor!). Och tala gärna om för bokhandeln/butiken varför ni köper den. Som en motvikt till Niclas Berggrens m.fl:s ateistiska aktivism.

F.ö. rekommenderar jag Dagens lösen 2009 som en utmärkt present till sej själv och andra. Vi tränar "dagens lösen" med 6- och 4-åringen hemma (vi väljer den av de två minnesverserna som är enklast alt. mest dramatisk) och de tycker att det är jättekul, jag lovar! 4-åringens favorit är: "Jag sökte efter någon som kunde bygga upp muren eller stå i bräschen" (Hesekiel).

Men köp gärna Dagens lösen i din bokhandel, även om den blir dyrare så. Du bidrar då till att bokhandeln fortsätter beställa hem den och att fler kan få syn på den (fler än de som läser Libris´ bokkataloger). Dagens lösen är en stor tillgång, inte minst i vår jäktade tid. Ingen kan påstå att man inte hinner med två bibelverser - en från GT, en från NT - och en liten sångvers varje dag.

Som torra marken dricker regn,
som jorden tar emot sin sådd
och gömmer den,
Herre, låt oss ta emot ditt ord.

När livet blir mörkt, jag blir ängslig och svag,
jag skådar i ordet, och där är det dag.
Syns andra mej rika och jag dem ej lik,
jag skådar i ordet - och där är jag rik!
Ack, saliga ro på Jesus få tro
och äga Guds ord i sitt bo!

Inga kommentarer: