onsdag 31 december 2008

Carl Fredrik Wislöff 100 år

Påskvänner!

Någon av årets sista dagar skulle den norske professorn i kyrkohistoria, Carl Fredrik Wislöff, ha fyllt 100 år om han inte dött för omkring fem år sedan. Hans mest kända bok är kanske "Jag vet på vem jag tror" (EFS-förlaget), skriven under nazitiden då Wislöff, som så många andra församlingspräster, lade ner den statliga delen av sitt ämbete i protest mot quislingregimen.

Men även andaktsboken "Bröd för dagen" (också den utgiven på EFS-förlaget, i övers. av Ulla-Stina Rask) har fått betyda mycket (om än inte lika mycket som släktingen Fredrik Wislöffs bästsäljare "Vilen eder litet"). Jag har själv hört honom i levande livet vid tre sammanhängande mötesserier i Västerbotten: 1981, 1990 och 1998. Han var sej mycket lik från det ena tillfället till det andra, men berörde vitt skilda teman. (Särskilt minns jag hur han ofta citerade en viss "Kierkegaard" som åtminstone fram till 1990 var ganska obekant för mej, om man då inte tänker på den som skrev Gummi-Tarzan och Otto är en noshörning).

Genom tron talar Carl Fredrik ännu fast han är död, och numera är han ju inte ensam om att även fortsätta tala rent fysiskt, via goda inspelningar. Hör t.ex. hans särskilt i vår tid ganska rannsakande predikan "Vi förkunnar en korsfäst Kristus" (klicka själv vidare till del 1 och 2). Det är viktigt att låta korsets mysterium vara centralt också i EFS idag. Att låta det sprida sitt ljus över alla dimensioner i livet istället för att ställa undan det som något halvt förlegat.

Kristus som korsfäst är allt vad jag vet
både till frälsning och rättfärdighet,
helgelse, visdom, ty Gud ser blott det
intill idag, till idag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för denna påminnelse! Jag hörde honom själv flera gånger på teologkurser i Lane Ryr och har lyssnat igenom bandupptagningar vid ännu fler tillfällen. Jag skall verkligen utnyttja möjligheten att höra hans predikan!