måndag 23 juni 2008

Extremister som bör undvikas på missionsföreståndarposten

Påskvänner!

Den intressante och samtalsöppne prästen (en av dem) i Skellefte EFS, Arnaldo T., skriver i Facebooks EFS-grupp om hur viktigt det är att den nye/nya missionsföreståndaren inte är någon "extremist". Och det tror jag väl vi alla håller med om.

Problem uppstår när vi ska definiera vad en extremist är. Vad menar du som läser detta med extremist? Och vad menar Arnaldo? Extrema är vi väl alla i någons ögon (utom jag då förstås, som är alldeles normal ;o). Att döma av diverse västerbottens-EFS:ares häftiga reaktioner mot missionsföreståndare Anders Sjöbergs skrifter och uttalanden, så kanske även han bör betraktas som någon slags "extremist" som spräcker rörelsen?

Mina egna exempel på extremister som bör undvikas i mf-rollen är följande:

1a) Personer som verkar veta vilka och hur många som kommer till helvetet och hur det är där (typ 1000 gånger värre än det värsta vi kan fantisera ihop i våra värsta mardrömmar?).
1b) Personer som direkt (genom att lova mer än Skriften) eller indirekt (genom att aldrig varna för att gå evigt förlorad) förkunnar att alla blir evigt saliga till sist.

2a) Personer som inte förmår ta avstånd från riktigt alla historiens folkutrotningar och som heller inte förmår ta principiellt avstånd från dödsstraff.
2b) Personer som tror att bara bibelord om kärlek och förlåtelse är Guds ord, medan bibelord om lag och dom och straff kan ställas undan i någon slags skräpkammare.

3a) Personer som har svårt att se något gott med Svenska kyrkan, ständigt talar illa om den och vill göra EFS till en luthersk frikyrka.
3b) Personer utan krismedvetande som aldrig rutit ifrån mot Svenska kyrkans ledning och som tror att Svenska kyrkans mission ("Hela världen") precis som för 100 år sedan ser som sitt mål att göra alla till Jesus´ lärjungar och rädda människor till en evighet med honom. (Eller som i värsta fall inte är så noga med att Svenska kyrkans mission har det målet).

4a) Personer som likt Åke Green (förr åtminstone) har för sej att alla hs själva valt sin läggning för sitt höga nöjes skull - och som predikar, nej orerar i nivå med den fördomen.
4b) Personer som likt våra biskopar och åtskilliga EFS-are ger signalen att även de som har ett val (bs) ur kristen synvinkel lika gärna kan bilda familj med någon av samma kön som med någon av motsatt.

Alla dessa 8 positioner anser jag så extrema att de absolut borde diskvalificera för missionsföreståndarskap inom EFS. Jag är rädd att både en del s.k. konservativa och en del s.k. liberala kandidater hamnat i "extremistburen". Det hindrar inte att de för övrigt kan ha hur sunda och vettiga åsikter som helst om exempelvis diakoni, flykting- och miljöfrågor et c. Och t.o.m. ha en levande tro på Herren Jesus. Men missionsföreståndare eller ens församlingsföreståndare bör de inte bli.

Fortsatt glad sommar på er allesammans! Låt oss göra som pingst i Övik gjorde (kl. 19 varje kväll! ;) - "be för föreståndarfrågan!

Tillkomme ditt rike, o Herre vår Gud!
Tillkomme ditt rike på jorden!

2 kommentarer:

ErikJA sa...

Jag aspirerar INTE på missionsföreståndarposten. Men tycker ändå det är lite intressant att se om jag håller mej inom de gränsmarkeringar Du föreslår. Och faktiskt tror jag att jag kan undkomma att falla ut som extremist - även om jag på någon punkt närmar mej gränsen.

Men samtidigt tror jag det är viktigt att tillsammans med "yttergränser" också sätta upp ett ideal - vilka egenskaper/kvaliteter VILL vi se hos en kommande df.

Andreas Holmberg sa...

Ja, det är så sant! Anders Sjöberg har ju själv sagt - i intervjun på EFS hemsida - att han tror på en mer administrativt lagd efterträdare, en som kan tydliggöra EFS som organisation bättre än han förmått.

Låter lite tråkigt, tycker jag. Men nådegåvorna är mångahanda, och jag har ofta hört någon sorts "växelbruk" framställas som idealet - att Visionären och Förvaltaren får turas om i ledningen.

Ibland har jag också hört att varje teologisk riktnig bör ha sitt, så att vi den här gången ska ha en mer teologiskt liberal och mindre kyrkokritisk missionsföreståndare. Det tycker jag däremot inte bara låter tråkigt - utan farligt.