måndag 2 juni 2008

Cohens nya slutvers

Påskvänner!

När jag kompade konfirmander igår upptäckte jag plötsligt att deras version (5 verser) inte stämde med versionen i samlingsalbumet som jag spelade ifrån (4 verser). Bara de två inledande verserna var likadana, och konfirmandernas version slutade rätt dystert med ett "cold and broken Hallelujah". Men i min spelbok är sista versen betydligt hoppfullare - det är liksom en deklaration från kung David /Leonard Cohen om att trots det han tvingats bekänna, "trots att allt gick fel", så ska han få stå inför Herren med glädje och lovprisning en dag.

I did my best, it wasn´t much,
I couldn´t feel, so I tried to touch,
I´ve told the truth, I didn´t come to fool you.
And even if it all went wrong
I´ll stand before the Lord of Song
with nothing on my tongue but Hallelujah!
Hallelujah, hallelujah, hallelujah, hallelujah.


Hade jag upptäckt den versen tidigare hade jag bett konfirmanderna sjunga den istället. Nu tror jag att jag måste skriva en artikel i Kyrkbladets nästa nummer - och till dess ta reda på lite mer om Cohen och hans sång. Peter Jöback har ju till Cohens melodi sjungit en svensk, helt fristående text, "Decembernatt", som jag hört som postludium på en julotta och som också är mycket fin (så när som på den bedrövliga raden "Om sanningen ska fram så får den ljuga"). Och frågan är väl om inte Christine Falkenland inspirerats av Cohens original till sin psalm "Brustet halleluja."

I varje fall: genom Jesus kan vi verkligen, t.o.m. om allt gått fel, få stå inför Sångens Herre med glädje en dag. Konfirmanderna bekände ju också med församlingen tron på syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv. Ingen verklig synd är så liten att den kan släppas in i Guds eviga värld. Ingen verklig synd är så liten att den inte, om den omhuldas och försvaras, i längden kommer att leda till ett helvete. Men ingen synd är så stor att den inte kan förlåtas. Går vi till Herren och ber om nåd ska han sannerligen inte kasta ut oss.

Han kommer till sörjande hjärtan
och livet får annan gestalt.

Inga kommentarer: