onsdag 11 juni 2008

Kan dom så kan vi

Påskvänner!

Kunde Grekland bli europamästare så kan vi. Det handlar bara om att göra som vi gjorde i gårdagens match - och som dom gjorde hela förra EM: hålla tätt bakåt och göra något eller några mål framåt.

Nu har vi visserligen ställt av TV:n och i går kväll var jag på politikerkurs under matchens gång. Men jag gladdes åt vittnenas vittnesbörd och jublade när jag kom hem. "Vi vann, sa dom".

Det är stort att få säga "vi", trots att jag inte bidrog till segern ett enda dugg. Precis som vi får göra när det gäller Jesus kamp och seger. Jag tänker på vad Eric Grönlund kallade sin modernisering av Markusevangeliet: "Vi vann, sa Markus." Och på slutraderna i den norske biskopen Johan Nordahl Bruns klassiska påskpsalm:

Öppen har jag himlen funnit,
Jesus vann och jag har vunnit!

Inga kommentarer: