torsdag 14 augusti 2008

Om att pröva allt och behålla det goda

Påskvänner!

Jag rekommenderade häromveckan hittillsvarande EFS-pastorn K-G Larssons sommarblogg på Dagen. Utan att hålla med honom i allt tyckte jag att den var intressant och välskriven. (Utmärkt initiativ med dessa sommarbloggar, Dagen - nästan som sommarpratsinstitutionen i radio. Jag rekommenderar även en prenumeration på denna fina tidning med dess fina chefredaktör, EFS-aren Elisabeth Sandlund).

Nu måste jag faktiskt erkänna att jag även fascineras av Linda Berglings sommarblogg. Hon ger ett historiskt perspektiv på sin verksamhet och bloggen innehåller många goda lärdomar. T.ex. om att pröva allt och behålla det goda - vilket ju även gäller hennes egen blogg och hennes egen verksamhet på Arken i Kungsängen. Men Gud och Linda förlåte mej - jag blev alldeles vansinnigt fnissig åt hennes bloggtextrubrik "Är det bibliskt att slå människor under förbönen?" Nog är det märkliga tider vi lever i när den frågan alls ska behöva ställas! Den besvarar sej själv på något sätt, tycker jag ;o).

När jag hörde henne här i bollnästrakten i påskas tyckte jag nog att förbönen var väl mycket riktad till typ cancern: ungefär "vi befaller dej, cancer, att vika i JESU namn" och reagerade ganska negativt på det (det lät mest som exorcism vilket förvisso kan ha sitt berättigande men kanske inte för jämnan - "jag befaller dej feber att gå ner"?).

I rättvisans namn måste jag säga att jag inte hörde så mycket av efterföljande predikan - den var också mest självbiografisk så långt jag hörde den men blev kanske mer jesus- och påskcentrerad efterhand. Den tidning hon gratiserbjöd (helande löv nånting) hade en typiskt överdriven tungotalsundervisning där det nästan verkade som att man kunde skaffa sej tungotal genom att följa tidningens manual. Men men...

I vilket fall: intressanta och mestadels goda reflexioner tycker jag att hon haft den här veckan - senaste inlägget mycket aktuellt med tanke på den arme Bentley i Lakeland. Gud kan verkligen använda vem som helst ("jag ber för sjuka och de blir friska ändå" som nån ödmjukt sa ;), men det finns också ett stort allvar i detta med tjänst och efterföljelse. Många falska profeter ska ju uppträda i Jesus namn och förvilla många. Många Herrens tjänare bygger på rätt grund men med hö och strå i stället för guld och ädla stenar - då ska verket brinna ner, men under över alla under: "själv ska han(hon) dock bli frälst, om än såsom genom eld." Och som Jesus sa: "Gläds inte över att andarna är er underdåniga utan gläds över att era namn är skrivna i himmelen." (Om de nu är det).

Tag mej då, Herre, upp till ditt barn,
lös mej från alla frestarens garn.
Lär mej att leva, leva för dej,
glad i din kärlek, offrande mej.

Inga kommentarer: