söndag 9 november 2008

John Ortberg ett glädjeämne

Påskvänner!

Jag måste säga att den amerikanske pastorn och författaren John Ortberg är ett stort glädjeämne. Det jag hittills läst av honom - "Alla är normala tills man lärt känna dem" och "Kärleken jag längtar efter" - är så underbart gott! Ofta känner man annars när man läser sånt som översätts från USA att det mitt i allt det goda - från Rick Warren t.ex. - har bismaker av sådant man som evangelisk-luthersk bekännare inte riktigt kan stå för (av reformert och/eller pentekostal teologi). T.o.m. Peter Kreeft - den annars näst Chesterton bäste romerske katolik jag vet! - kan ibland, om än märkvärdigt sällan, ge prov på lite halvdåliga påvligheter. Lite som när mört och fint, lammkött smakar kofta ;o). Men, peppar, peppar, hos John Ortberg känner jag mej trygg - och uppbyggd ända in i hjärteroten.

Rekommenderas alltså för alla EFS-are! (Och så visar det sej förstås att Ortberg i själva verket är romersk baptist, eller nåt - men strunt i det! ;o).

Ty däri består kärleken,
ej att vi hade älskat Gud,
män däri att han har älskat oss
och sänt till oss sin Son.

Han sände till oss Jesus Krist,
att på honom vi skulle tro,
att genom honom vi leva må
och älska för hans skull.

Inga kommentarer: