onsdag 29 april 2009

Vägen till livet

Påskvänner!

Vill bara påminna om att det fortfarande är påsktider och att påskpsalmerna förtjänar att bli sjungna längre än vad som sker nuförtiden. (Tänk när vi även hade Tredjedag Påsk och Fjärdedag Påsk som kyrkhelger - då läste vi t.ex. om Tomas och Emmauslärjungarna varje år och inte bara vart tredje!).

Förslagsvis kan man sjunga: "Kom med glädje och med sång" (stadens parker lövas här i Bollnäs i a f), "Världen som nu föds på nytt" och "Ge Jesus äran". Varför inte även "Kristus lever, underbara ord" eller "Var jag går" v. 1-2?

Men jag är inte allmänt konservativ om någon tror det. Ni som har Psalmer i 2000-talet (får själv något öre per ex!) kan gärna sjunga förlossningspsalmen 829: "Det händer nu, det närmar sig, ett kärlekens mirakel" (med musik av Hans Kennemark), som passar så bra till evangelietexten, där Jesus liknar sina tolv manliga lärjungar vid födande kvinnor!

Å Gud, din frånvaro känns svår
då kaosvattnet strömmar,
så hårt och häftigt hjärtat slår
i nattens längtansdrömmar.
Jag ropar efter dig, min Gud,
att du ska se mig, ta mig ut
till solens milda värme

Inga kommentarer: