torsdag 23 april 2009

"Gud är garanten - det håller"

Påskvänner!

Rolf Ericson (m.fl.?) tycker att jag bör vara lite mer positiv. Och, ja, nog har jag ställt mej frågan om jag är för negativ många gånger.

Fast det har kanske lite med en bloggs/tidnings/organisations syfte att göra. Om syftet är att avslöja och få slut på vissa dumheter, som t.ex. Sverker Olofssons PLUS eller Amnestys årsrapporter, så kan man kanske få ha en sådan kritisk inriktning? Om syftet är mer uppbyggligt, så kan man lättare lägga bort polemiken. (Jag läste just Jag tror på den helige ande av Fr. Wislöff - och han betonade att han i den boken försökt undvika all polemik).

Jag ska dock verkligen försöka att inte helt och hållet gräva mej ner mej i problem och diskussion (tack för påminnelsen!). En hjälp till det är Anders Sjöbergs text i Budbäraren. Den polemik som är inlindad där tillåts verkligen inte övertrumfa påskglädjen. Och i sin art fantastisk är Greger Larssons läckra liknelse om EFS "som krämen mellan kexhalvorna."

Innan natten kommer vill jag tacka
för den dag du gav, dem som jag mötte,
för ett liv som mognat något,
Herre, vill jag tacka.

Inga kommentarer: