måndag 13 april 2009

Han tar sej an såna förtvivlade bovar som du och jag är - och kallar oss bröder!

Påskvänner!

För att i någon mån kompensera för att jag på själva Påskdagen länkade till den (sedermera) romerske katoliken Chesterton ;o), vill jag så här på Annandagen länka till
Martin Luther och hans predikan på Påskdagen. För upphovsrättens skull återger jag där en gammal upplaga från 1873, en sån där som EFS-kolportörerna spred land och rike kring, men jag tror att Luthers kärnfulla tyska lyser igenom också 1800-talssvenskan.

Våra EFS-förfäder och EFS-förmödrar i Kristus kallades ju läsare, och de var i första hand bibelläsare. (Låt oss oftare läsa en bibelbok rakt igenom!). Men de var också lutherläsare. Och jag är så pass konservativ - och fylld av framtidstro! - att jag tänker att även EFS idag (liksom hela kristenheten i Sverige) skulle må väl av att dess medlemmar oftare gav Luther (i modernare översättning) företräde framför populära uppbyggelseförfattare som t.ex. Stinissen och Halldorf. Inget ont om dessa, men Luther är både evangelisk, luthersk (surprise surprise!), djup och bred (både evangelist och helgelsepredikant) och - faktiskt - en språkkonstnär av Guds nåde!

Ja, "det är förvisso ett övermåttan tröstefullt ord, att Kristus tar sej an och låter sej vårda om sådana förtvivlade bovar som du och jag är - och kallar oss sina bröder!"

Gå till mina bröder,
säg dem en och var:
Jag går till min Fader
och till eder Far.
Jag far upp till honom,
min och eder Gud. -
Tänk en sådan hälsning,
tänk ett sådant bud!

Sjung nu, medarvinge,
Kristus lever än!
Ja, han är vår Broder,
Gud vår Far och Vän.
Kristus är uppstånden,
så är hälsningen.
Dödad blev vår Jesus,
men stod upp igen!

3 kommentarer:

Eric sa...

Martin Luthers predikningar är verkligen god föda för själen. Jag vill även rekommendera Carl Olof Rosenius skrifter. På BV förlag finns böcker av honom. De har kommit ut i språkreviderade upplagor.

Andreas Holmberg sa...

Jadå. Luther och C O Rosenius (eller som min lillebror läste: "Luther & company" ;o).

Sen finns det förstås god nutida andlig litteratur - och då sätter jag t.ex. Liselotte J Andersson och John Ortberg betydligt högre än Stinissen och Halldorf. Hos de förra lyser evangelium om Jesus och "den objektiva försoningen" fram betydligt klarare. Det är viktigt, tycker jag.

Men trots mina svårigheter med en del av EFS-aren Stefan Gustavssons ståndpunkter måste jag ändå säga att "Kristen på goda grunder" och "Gör som Gud: bli människa" hör till den bästa relativt nyskrivna kristna litteratur jag läst. Läs dem gärna tillsammans! Det är så mycket BÅDE hjärta OCH hjärna istället för antingen eller. Den senare boken är en hel liten troslära och kanske just därigenom en väl så bra apologetisk handbok som den förra.

Andreas Holmberg sa...

Anders Sjöbergs bibelstudieböcker icke att förglömma. Särskilt så här i påsktid är "I korsets tecken" eller Agne Nordlanders "Korsets mysterium" värda en omläsning. Efter att vi först har läst ett av evangelierna och t.ex. Hebréerbrevet rakt igenom. Vilket budskap!

Vi "evangelisk-lutherska" behöver sannerligen inte gå över ån efter vatten, även om det kan vara upplysande att då och då läsa även böcker från andra kristna traditioner. (Ska man nödvändigtvis läsa böcker av romerska katoliker, så är väl G K Chesterton och Peter Kreeft det minst riskabla från det hållet ;o).