söndag 12 april 2009

Glad Påsk - Vivit - Kvivitt!

Påskvänner!

Så har då passionstidens och stilla veckans eftertänksamma blekhet efterträtts av påskdagens ymniga solsken. "Sol ute, sol inne, / sol i hjärta, sol i sinne" får man verkligen säga. Och för den som inte kan känna så, som är djupt nere, gäller ändå orden hos profeten Malaki: "Men för er som fruktar mitt namn ska rättfärdighetens sol gå upp - med läkedom under sina vingar."

Jag brukar önska många av mina vänner GLAD PÅSK med Gilbert K Chestertons underbara lilla essä eller påskkåseri (jag vet inte vad man ska kalla texten som känns unik i sitt slag) med rubriken "Vårens präst." Så jag gör det även i år - här på EFS idag. Herren lever - eller på latin: VIVIT! (Är det inte det latinet märkligt likt vårfågelsång?)

Jag vet för övrigt inte om bloggens rubrik är alltför pretentiös - för två veckor sedan, 5:e söndagen i fastan, var jag på Bollnäs EFS (vi grattade 70-åriga Margit!) och kunde konstatera att jag inte fungerade som ombud på vare sej distriktskonferensen (i Edsbyn) eller rikskonferensen (i Skellefte) p.g.a. att jag båda gångerna skulle vara på obligatorisk kantorshelg i Mellansel. (Fast jag funderade allvarligt på att skolka ;o). Så min inblick i "EFS idag" blir ännu sämre än den kunnat vara och jag själv mindre representativ för "EFS idag" än jag kunnat vara.

Ja ja. Vi får väl se. Kanske dyker jag upp ändå och träffar nån av er? Men nu har jag fått erbjudande om en kantorstjänst på 50% så den täpper väl till mina återstående "hål". Jag ska dock vara ytterst tacksam till både Gud och människor för all praktik jag får. Och vi får tänka och sjunga som förre rektorn vid Lunds universitet Göran Bexell:

Herren lever - våga tro det!
Lämna den tid som gått!
Hoppet är framtid,
nu är livet,
vår möjlighet.

Inga kommentarer: