måndag 27 april 2009

Jag har sett Bengt!

Påskvänner!

Jag har sett Bengt Burström! OK, inte lajv då (jag är grymt besviken ;o(, men i varje fall på bild i Ljusnan, som idag hade en relativt fyllig artikel om Våga-växa-konferensen i Edsbyn. Folk som var med får gärna berätta för mej! (Sigrid L har redan erbjudit sej).

Nu är jag i varje fall hemma igen. Det var betydligt mer snö i Mellansel, kan jag ju säga, om än lika varmt. Inget är som väntanstider, vårflodsveckor, knoppningstider...

Jesus, du vandrar än över jorden,
renad, försonad i dej den blev.
Död och uppstånden är du oss nära,
paradisdagen åt oss du ger.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Men var var Andreas? Hade sett fram emot att träffa dig i Edsbyn. Du var till och med nära att få en plats i soffan!

--Bengt

Andreas Holmberg sa...

Åja, jag vart faktiskt aldrig tillfrågad ;o). Jag var alltså i Mellansel - utbildningsledarna gav mej bara två alternativ: 1) Retreat på Hållandsgården med SvK Grundkurs (där jag också gärna hade varit) och 2) Kantorshelg på Mellansel. Och eftersom man bara får missa en sådan helg per termin och jag redan missat en (sjuk i februari) kändes det inte möjligt att fara till vare sej Edsbyn eller Hålland. Tyvärr tyvärr.

Men hade du erbjudit mej en plats i soffan hade jag förstås inte kunnat hålla mej ;o) Jag försökte också vädja till df Mörk att tvinga mej spela på söndagen och att utfärda ett intyg till Mellansels fhsk (med EFS som huvudman, ju!) att min närvaro krävdes i Edsbyn. Men hon ställde tyvärr inte upp på den modellen ;)

SigridL sa...

Och det är samma Mörk som du ville ha till missionsföreståndare?? Hur det kan vara. :-)

Andreas Holmberg sa...

Ja - men jag förutsatte faktiskt aldrig att hon skulle dansa efter min pipa ;o). Jag tror att hon ändå (eller just därför) hade blivit en utmärkt mf. Men nu får vi hoppas att Stefan också blir det...

Unknown sa...

Då var det ju tur att jag inte lade ytterligare sten på din planeringsbörda.

Chansen finns att det blir fler distriktskonferenser med soffor.

--Bengt

Andreas Holmberg sa...

Ja, men det kanske är nyttigt för mej att vara nån annanstans än i soffan. Jag är kanske lite för "tytjmytjeli" som dom säger i Pitetrakten. Ibland tänker jag nog att det faktiskt inte är någon illvillig EFSstyrelse-EFSfolkhögskole-konspiration ;o) som håller mej borta från både distrikts- och årskonferenserna, utan att det är vår Herre som vill bota mej från alla ansatser till messiaskomplex. (Jag erkänner: jag har haft god lust att fara för att ställa både biskopar och andra lite "mot väggen" och befarar att om inte jag gör det, gör ingen annan det - klara symptom...)

Samtidigt: det vore, kan jag inte låta bli att tycka, ganska nyttigt och lärorikt just för en som jag att träffa fler EFS-are av skilda tankar och meningar "lajv" - och kommunicera rakt men personligt via det bästa bredbandet av alla, röst och minspel ansikte mot ansikte! Så nån gång framöver...

Fast det blir väl längre att åka nästa gång (Askersund? ;).

SigridL sa...

Hagaberg!!

Andreas Holmberg sa...

Oj, det låter nästan legendariskt! Och Stockholmstrakten (Södertälje?) är ju hyggligt lätt att ta sej till, så... om Gud vill och vi får leva gör vi väl ett nytt försök ;o)

Men vad tyckte du om Edsbyn-mötet, Sigrid?

SigridL sa...

Positivt! Det är ett av orden. Grundkänslan var positiv. Stenbra undervisning, mycket bra sång. Björkbergskören skötte sig med den äran. Stolt över dem liksom över den lilla gruppen från EFS barnkör, Njutånger. Gott kollektresultat - 48000 är väl bra?!
Organisationen fungerade mycket väl, SALTungdomarna var överväldigade att slippa sova på luftmadrass, smyrnafolket skötte sig underbart, hälsingarna sjöng Hälsingesången så det ljungade. Vi klararde det, vi gjorde en bra konferens!!
Ingrid Lundström hade ett entusiastiskt seminarium om nyplantering m.m.
Vi var glada efteråt. Fast några längre samtal med gamla vänner hanns inte med...