Påskvänner!
Läs din bibel och be till Herren. Först. Sedan kan du ta del av charlatanbiskopen John Shelby Spongs hemsida. Läs i hans Calendar, rubrik Europe, vad han ska göra 19-21 april i år och vem som bjudit in honom. Läs också hans beskrivning av sitt förra besök i Sverige och sina svenska vänner. Läs också Rune Imbergs klarsynta text med anknytning till Klas Klättermus. Då förstår du också att Erik Johansson i Örebro har alldeles rätt när han talar om två religioner i Svenska kyrkan. Läs även vad stiftschef Koskinen i Visby skriver på Svenska kyrkans hemsida och fundera på om EFS idag hör till den lilla men högljudda "gammalkonservativa" grupp inom kyrkan som Koskinen talar om. (För han syftar väl inte på barn som tror att Gud sitter på ett moln?). Ja, vad ska man tro?
Försoningens kraft som Erik Johansson skriver om kan inte innebära att de två religionerna förenas som genom ett under - då vinner i realiteten den falska - utan måste innebära allas vår omvändelse till den sanna tron (hur föga postmodernt detta än klingar). Så hoppas och tror jag att också Erik menade. Sker inte detta måste Svenska kyrkan splittras - ju förr, desto hellre. Och jag minns att Elisabeth Sandlund i en kommentar på Dagens ledarsida ifrågasatte om en sådan boskillnad verkligen vore så farlig. Fast frågan är väl bara om inte kyrkan då går sönder i fler än två bitar...
I kvällen lys oss med den helga flamman
som du till världens mörker sände ned.
Ja, låt dess låga klar oss föra samman,
vi vet att mörkret ej fått makt därmed.
God Jul önskar vi er alla
13 timmar sedan
8 kommentarer:
Skulle man kunna gå över till Missionskyrkan i stället? Den kommer ju ur samma väckelse som EFS, men valde att bli frikyrka.
--Bengt
Jag menar, i stället för att splittra och bilda ytterligare ett samfund?
Att bli en väckelserörelse i Missionskyrkan i stället för Svenska kyrkan!
--Bengt
Nu börjar det bli intressant, Bengt! Tanken är god! Jag är ju själv med i Svenska kyrkan men "associerad medlem" i min frus missionsförsamling. Det politiska trycket är mycket lägre, församlingen har stor frihet (om än begränsade resurser) o.s.v.
Men Missionskyrkan har ingen bekännelse (mer än "Jesus är herre") och kan därför inte heller värja sej för teologer av Spongs typ. I Svenska kyrkan kan jag åtminstone hävda att de inte har hemortsrätt - men i Missionskyrkan kan man åberopa lärofriheten för att få sprida vilken dynga som helst (i o f sej även vilka lutherismer som helst ;o). Därför är jag ytterst tveksam till SMK:s samfundsidé, som dessutom är närmast lika megalomanisk som romersk-katolska kyrkans (att samla ALLA kristna på en ort under sin flagg).
Dessutom ska ju Missionskyrkan gå ihop med Baptistsamfundet (är det tänkt), så då hamnar vi i en jävre-liknande situation allihop som går med där med oklarhet i dopfrågan.
Men visst är det knepigt! Jag VÄGRAR i princip lämna över Svenska kyrkan till en påse nötter (om uttrycket ursäktas). Samtidigt KAN den redan vara bortom räddning genom sin oerhört genompolitiserade beslutsgång - var det verkligen så Luther ville ha det? - och det faktum att 75% av världens kanske mest sekulariserade folk är medlemmar (vilket i o f sej ger de ekonomiska resurserna men samtidigt klavbinder kyrkan läromässigt).
Jag är inte så noga med definitionen på en frikyrka - många i SMK, inte bara jag, är ju medlemmar i Svenska kyrkan oxå. Det jag är övertygad om är att EFS måste värna sin frihet - vad Eskil Jonsson m.fl. än skriver kan lojaliteten till Svenska kyrkan inte betyda att man sitter stilla i båten när den håller på att sjunka. Man öser, lagar och, om det inte tycks hjälpa, försöker få med sej så mycket av folket som möjligt från den farliga situationen.
Jag skulle nog inte betrakta EFS som ett "nytt" samfund. Så om EFS frigjorde sej så pass som Misjonssambandet i Norge anser jag inte att vi bidragit till ökad splittring (mer än vad biskopar som Koskinen gjort). MEN skulle EFS inte klara av att hålla ihop inbördes heller (risken finns ju), så är det klart att splittringen skulle öka. Men man kan ju heller inte som groda i det berömda exemplet sitta kvar och bli kokt bara för att kompisen gör det. Så - ja, frågan är öppen.
Samme man som bjudit in biskop Spong, välkomnar under våren även Oas-rörelsen att ha ett av sina möten i Katarina församling på Södermalm i Stockholm, där han är kontraktsprost och kyrkoherde. Att vara öppen för båda tycker jag är att se till verkligheten. Är inte det mest grundläggande i vår tillvaro att försöka se till ALLAS föreställningar om vad kristen tro är? Hur ska något kunna leva och föras vidare om man inte som individ får utrymme att tänka fritt och ifrågasätta? Att ifrågasätta är inte detsamma som att förneka eller tvivla. Jesus är väl ändå den samme, ganska opåverkad av både biskop Spong, EFS, Den gamla katolska kyrkan, Katolska kyrkan, Jesusmanifestationen, prästbrödraskapet SSPX, Norska kyrkan, Pingstkyrkan, Sveriges kristna socialdemokraters förbund, Missionsprovinsen, Svenska Missionskyrkan, Svenska kyrkan, Svenska Alliansmissionen, Vineyard, den Anglikanska kyrkan, Metodistkyrkan, Frälsningsarmén, Kristna freds och kristna högern och så vidare... En blivande biskop (stiftsledare) med öppenhet för den typen av samtal och dialog mellan olika riktningar, bäddar för ekumenik som enar istället för splittrar, vilket ändå måste vara grunden i Jesu efterföljd.
Samme man som bjudit in biskop Spong, välkomnar under våren även Oas-rörelsen att ha ett av sina möten i Katarina församling på Södermalm i Stockholm, där han är kontraktsprost och kyrkoherde. Att vara öppen för båda tycker jag är att se till verkligheten. Är inte det mest grundläggande i vår tillvaro att försöka se till ALLAS föreställningar om vad kristen tro är? Hur ska något kunna leva och föras vidare om man inte som individ får utrymme att tänka fritt och ifrågasätta? Att ifrågasätta är inte detsamma som att förneka eller tvivla. Jesus är väl ändå den samme, ganska opåverkad av både biskop Spong, EFS, Den gamla katolska kyrkan, Katolska kyrkan, Jesusmanifestationen, prästbrödraskapet SSPX, Norska kyrkan, Pingstkyrkan, Sveriges kristna socialdemokraters förbund, Missionsprovinsen, Svenska Missionskyrkan, Svenska kyrkan, Svenska Alliansmissionen, Vineyard, den Anglikanska kyrkan, Metodistkyrkan, Frälsningsarmén, Kristna freds och kristna högern och så vidare... En blivande biskop (stiftsledare) med öppenhet för den typen av samtal och dialog mellan olika riktningar, bäddar för ekumenik som enar istället för splittrar, vilket ändå måste vara grunden i Jesu efterföljd.
Tack för mothugget! (Tyvärr vet jag inte hur man tar bort kommentarer, annars skulle jag ha tagit bort det ena av de två likalydande inläggen!). Det är viktigt med tanke-, åsikts-, yttrande- och trosfrihet. Därom är vi ense.
Men innebär det att en kristen kyrka i sej kan innesluta vad som helst, bara för att det utger sej för att vara kristet? Läser man www.johnshelbyspong.com förstår man att det knappt finns kvar något av kristen tro i hans förkunnelse och att Rune Imberg inte använde överord när han utbrast "Vilken vidrig smörja!" (med ord från Klas Klättermus, se http://www.kyrkaochfolk.se/artikel.php?id=75).
Ingen påstådd ekumenik i världen kan bortse från vad kärlekens apostel Johannes skriver i 2 Joh. v 9-11 eller vad aposteln Paulus skriver i Galaterbrevet 1:8-9. Judas brev v. 3 är också viktig i vår tid. Inte vad som helst som kallas kristendom är kristendom. Du och John Shelby Spong är fullt fria att bilda vilka religioner ni vill, men man bör inte marknadsföra vad som helst som kristendom - eller vem som helst som kristen biskop. En generös inbjudan till Oasrörelsen ändrar inget i det avseendet.
how to protect suede shoes the boggest replika wholesaler in new zealand
Skicka en kommentar