fredag 5 december 2008

Extremt intressant samtal mellan Dawkins och McGrath

Påskvänner!

Har ni sett följande samtal mellan Richard Dawkins (författare till "The God Delusion") och Alister McGrath (författare till "The Dawkins Delusion" :O)? Det är ju fantastiskt intressant! Vilken underbar samtalston! (Inte minst Dawkins framstår som oerhört sympatisk!). Vilket drama, vilken presentation av evangeliet i en "skarp" situation! Vilka goda formuleringar (från båda sidor)! I en enkel miljö utan stor, applåderande publik!

(Det var väl nåt sånt här som många hade önskat att Christer Sturmark - eller för den delen Ulf Ekman - vågat göra i sina TV-program, istället för att mest fråga ut likasinnade. (Jo jag vet att Ulf och Christer debatterat på Livets Ord)).

Här är fortsättningen på Alisters och Richards samtal.

Och här är del tre. Och del fyra. Och del fem. Och del sex. Och del sju. Och del åtta. Och del nio.Och del tio. Och del elva. Och del tolv. Och del tretton. Och fjorton. Och femton.

Bakom allt finns du, Gud,
finns din tanke och din mening.
Och vi får glädjas över livet.
Stor är du, Gud.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressanta tips från dig. Bra att Dawkins ändrat sitt tonläge. Han var ju riktigt fånig i början både i tal och skrift. Tyvärr finns det allt för många tokskalllar bland oss kristna som bekräftar hans fördomar. Lite självsanering bland oss skulle inte skada även om man gärna vill ha ekumenik med så många som möjligt. Både Sturmark och Dawkins med flera gav åtminstone i början ett väldigt självgott och falskt intryck. Men kanske de kan göra lite nytta också. Dels så kommer kristendomen upp på agendan och dels kanske de ser till att det mest extrema formerna av kristendom blir ifrågasatta.

Lachen

Andreas Holmberg sa...

Ja visst finns det många bland oss som bekräftar hans fördomar. Jag håller med dej om de två "nyttorna" som Sturmark och Dawkins gör: dels det där med agendan och dels att vi får träning i självkritik (men även trosförsvar).

Sen tycker jag det är viktigt att vetenskapliga experiment måste vara "ateistiska" i den meningen att allt utgår från a priori-antagandet att ingen gud kommer och lägger sej i processen. Men den som av det skälet tror att all vetenskap är gudsfientlig (vanligt fel bland troende) eller att vetenskapen motbevisar Gud (vanligt fel bland ateister) har ju missat något.