fredag 4 maj 2012

Snö när vi ska sjunga in våren

Påskvänner!

Jag jobbar ju några dagar i veckan längre norrut i landskapet som något slags diakoniassistent nu - för att täcka upp för en sjukskrivning - och varannan fredag ska jag ha hand om den s.k. "fredagsträffen" på ortens servicehus. För två veckor sedan skulle vi sjunga vårsånger, både vanliga allsångsvårvisor och riktiga vårpsalmer -och stora lapphandskar föll och marken blev alldeles vit medan vi höll på! Vintern hade alltså inte riktigt Ra...

Men nu efter den underskönt soliga Valborg/1 maj skulle det gå bättre, tänkte jag, och tryckte upp en samling med 30 vår- och sommarvisor/psalmer, jfr http://www.denblomstertid.blogspot.se/  Så sent som igår verkade valborgsvädret fullständigt intakt (tog ett dopp i varma vårsolen i Njutångersfjärden i går eftermiddag).

Hoho - idag faller det snöblandat regn här hemma i Bollnäs, och längre norrut i landskapet kan det mycket väl ha blivit vitt på marken igen. Kan det vara en komplott? - Jag har alltid undrat lite hur mycket vår Skapare, som säkert skulle kunna ingripa i det sinnrika systemet om han bara ville, lägger sej i väderutvecklingen så där konkret och dagligdags. Just beträffande vädret har jag nog en ganska "deistisk" syn. Några "vädergudar" tror jag i alla fall inte på, även om de ibland omtalas i de mest kristliga sammanhang.

Värsta bakslaget jag minns sen tidigare (förutom stora snösvängen i Skellefteå i april 2000) är nog 17 maj 2008, då det snöade och snålblåste under missionsförsamlingens (där min fru är pastor) vårutflykt till Kuggörens fiskarkapell. Veckan innan, den 10 april, hade församlingen haft vårfest utomhus med 20 plusgrader...

En sommarpsalm jag sjunga må
i själens vinterdagar
och låta tungsint tanke gå
och mana sommarns hagar
att träda fram till sinnets stöd
i vinterns långa själanöd,
att djupt i minnet skåda Gud
i evig sommarskrud.

Inga kommentarer: