onsdag 2 maj 2012

Heder åt Svenska kyrkans policyenhet och Anna-Klara Bankel

Påskvänner!

Jag känner stor skam över det bondfångeri och baggböleri och... jag hittar inte rätta orden för det vidriga bedrägeri som landsbygdsbefolkningen i Sierra Leone tydligen har utsatts för med stöd av 90 miljoner svenska biståndskronor. Blotta tanken att upphöra med den lokala livsmedelsodlingen för att odla sockerrör till etanol för europeiska motorer är ju så komplett... ja, jag saknar som sagt ord.

Hur kunde det här hända? Bra att Svenska kyrkans policyenhet påtalade den oroande utvecklingen redan i december; nu lär inte Swedfund komma undan Anna-Klara Bankels granskning med ursäkter om att man inget visste och inga klagomål hade hört. Bra jobbat, Anna-Klara - tänk att en så mild och klar stämma kan vara så plågsamt skarp och allvarlig i sak. Lite som Jesus på Domedagen, föreställer jag mej



1. Det vimlar av sånger om himmelrik.
Rätt få finns om faran för den som är rik.
Men Jakob, aposteln, har nåt att berätta.
Det tar några verser, så sätt er tillrätta.


2. "Ni alla som säger 'I morgon ska
vi göra affärer som lönar sej bra',
ni vet inte alls hur er framtid ska bli.
Ert liv är en dimma. Snart syns inte ni.


3. Ni borde nog fråga vad Gud vill ha.
Istället så skryter ni: 'Allt går så bra!'
Om ni har förstått vad rättfärdighet är,
så låt då den kunskapen forma er här.


4. Ni rika, gråt ut och beklaga er,
för olyckor ska draga fram över er.
Er rikedom ruttnar, er skönhet försvinner,
ert guld och ert silver, det rostar och brinner.


5. Ni samlar er skatter att leva på,
men arbetarlönerna prutar ni på,
en skriande orätt som någon fått höra,
för ropen har nått Herren Sebaots öra.


6. Ni levde i lyx och i överflöd.
Ni dömt den rättfärdige - ni blev hans död!
Det gick utan motstånd, så vitt man kan se.
Men dagen sej närmar, då domen ska ske."


7. Här slutar aposteln och jag tar vid.
Nu undrar jag: Hur ser det ut i vår tid?
Vem är den förtryckte och vem är den rike?
Till vem säger Herren: "Kom in i mitt rike!"?

Text och musik: Bertil Murray 1981 (31 år)
[Publ. med tillstånd]

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast kanske är det ändå så att SR har fått en del om bakfoten - eller att det finns människor som tycker att vi inte ens ska använda de enorma överskottsarealerna som finns i Afrika till något som kan tänkas gynna bilkulturen.
Läs http://www.svebio.se/svebionytt/en-annan-bild-av-etanolprojektet-i-sierra-leone

Andreas Holmberg sa...

"De enorma överskottsarealerna som finns i Afrika" - du menar solenergi i Sahara då väl? Vad gäller jordbruksmark har jag inte någon bild av "enorma överskottsarealer", och grannländerna norröver hotas ju av en svältkatastrof med dimensioner vi tidigare nästan bara hört talas om från Afrikas horn. Naturligtvis vinns det fler bilder, och alla behöver inte ha drabbats lika hårt som de Anna-Klara intervjuar. Men inte låter det precis som om etanolprojektet befriat folket från fattigdom. Och, återigen: är det verkligen vettigt att odla sprit på de begränsade (jo!) odlingsarealerna? Mellanvästern i övergödda USA kunde jag möjligen tänka mej, men...

Tack för kommentaren och länken dock! Det är alltid intressant med fler perspektiv, även om jag inte finner någon anledning att ändra uppfattning än.