söndag 1 mars 2009

Leverbiff i prövningens stund

Påskvänner!

Enligt de goda fasteråd jag tidigare hänvisat till, bör man inte berätta för andra vilken form av fasta man väljer under påskfastan - det blir ju lätt lite "spännigt" och Jesus säger ju själv att man ska "smörja sitt huvud" och se glad ut istället för att se glåmigt överandlig ut och söka människors beröm för detta.

Men jag tror ändå att jag törs tala om att vår familj bl.a. eftersträvar en mer begränsad köttkonsumtion än vanligt. Både för att det är en ganska traditionell påskfastegrej, och för att klimatkris och djurhållningsdebatt pekar i samma riktning om man så säger. Vi gjorde likadant under (delar av) adventsfastan, och barnen var ganska med på noterna. "Vi behövde inte döda nåt djur idag heller", typ ;o). Det är faktiskt ingen större uppoffring, och vid behov tar vi oss en korv på stan i alla fall. Så det är inte mycket att skryta över.

En rätt vi lärde oss uppskatta i advent var vegetariska tacos. Det är otroligt så köttfärsaktigt röda linser med tacokryddor blir! Och en bärande del av tacosmåltiden är ju hur som helst de hackade grönsakerna. I går lördag stod detta på menyn, med förväntat (gott) resultat.

Idag söndag däremot blir det leverbiff. För fest bryter fasta och Jesus förklarade (i princip) all mat för ren. Vi firar alltså hans uppståndelses dag, om än den också handlar om frestelserna i öknen efter 40(!) dagars fasta, med att koka ny lingonsylt och äta en av familjens ovegetariska favoriträtter.

Gud välsigne din dag och din fastetid!

Jag tackar dig, Gud, min käre himmelske Fader,
genom Jesus Kristus, din älskade Son,
för att du i denna natt har skyddat mej för skada och farlighet,
och beder dig att du i denna dag ville nådeligen bevara mig
för synd, olycka och allt ont,
så att mitt liv och alla mina gärningar behagar dig.
Din helige ängel vare med mig,
så att den onde fienden inte får någon makt över mig.
Genom Jesus Kristus, din Son, vår Herre.
Amen.

4 kommentarer:

SigridL sa...

Andreas i allsindsar (osvenska)
varför får man inte tag i din epostadress??
Skicka den du som har min.

Andreas Holmberg sa...

andreas.holmberg@skutan.smf.se

Anonym sa...

Att servera leverbiff låter annars i mina öron som ett utmärkt sätt att framtvinga fasta... :-)

Andreas Holmberg sa...

Åjavars - nog är ren lever godare. Men i brist på sådan är leverbiff ett utmärkt alternativ (mer lättuggat för barnen också ;).

Fortsatt god fastetid tillönskas dej David, med eller utan påtvingad fasta ;o)