torsdag 19 mars 2009

Dagens lösen 19 mars 2009

Påskvänner!

Måste återigen få travestera Tage Danielsson. För alla kärnvapen- och klimat- och fattigdomsvarnare (som ju ibland, och ofta med rätta, närmar sej gamla helvetesförkunnares intensitet och skrämselfaktor) måste ju ständigt brottas med Tages tänkvärda vers: "Se här din svåra roll / att inse världens lidande / med glädjen i behåll." En av mina travestier lyder: "Se här din svåra roll / att inse kyrkans lednings svek / med glädjen i behåll." Det finns plats för mycket insikt - och den som förökar sin insikt förökar sin plåga enligt Skriften - men det finns också, och samtidigt (!), plats för mycket Glädje!

En annan egengjord travesti på en känd Stig Dagerman-vers lyder: "Kyrkan kan du inte göra om. / Stilla din häftiga själ. / Endast ett kan du göra: / ett barn, en ung människa väl. / Men detta är redan så mycket / att själva änglarna ler. / En utsatt människa mindre / betyder ett syskon mer." Ett viktigt memento, tror jag, som inte har det minsta med låt-gå-mentalitet att göra. Ingrid Sjöstrands "Elda under din vrede" är tänkvärd också i kyrkokampen. Men Predikarens visdomsord lyder ju "Allt har sin tid".

Det var med stor glädje (!) jag efter förra blogginlägget kunde konstatera - tillsammans med de ivriga förskolebarnen i familjen - att Dagens Lösen för idag satt som gjutet. Hur det än ser ut i kyrkan och i våra liv får vi glädjas över allt det underbara som Jesus gjorde. Fatta!

Ingen är som du, Herre, du är stor, stort och mäktigt är ditt namn. Jer. 10:6

...folket gladde sig över allt det underbara som Jesus gjorde. Luk. 13:17

Jag vill ge dig, o Herre, min lovsång,
jag vill tacka med skönaste ord
för din kärlek och nåd som är gränslös,
jag vill tacka för allt gott du gjort!

Inga kommentarer: