lördag 31 januari 2009

Flyg, fagra änglar, flyg

Påskvänner!

Det är roligt med helgmålsbön. Skön känsla att helgen går in, även om huset inte är alldeles helgstädat, om man säger så. Ikväll gjorde vi så att våra tre barn fick välja två sånger var ur "Kyrksång" (Verbum 2001). Det är en riktigt käck barnpsalmbok (förutom den galna Sankt Staffan-visan där Herodes´ stekta(!) tupp galer att Jesus är född) med massor av härliga sånger till läckra melodier (bl.a. EFS-aren Marta Bäckmans oslagbara melodi till Margareta Melins "Jag tänker på min Herre".

I varje fall: ikväll när Bollnäskören lag Hanna sjunger för seger i körslagsfinalen valde vår alldeles egen Sankt Staffan (2 år och helgon i dopet) psalmen "Flyg fagra änglar, flyg". Troligen med ledning av Ulf Löfgrens underbara änglateckning på samma uppslag. Men Per Harlings text och melodi var - som så ofta - lika härlig:

Ropa högt med en mun,
ropa ut att det finns ännu rum.
Sök upp den som är glömd,
sök upp den som tappat sin dröm.

Ja, det är evangeliets budskap: att det finns rum hos Gud som söker oss än. Det är viktigt att komma ihåg - mitt i alla funderingar över vad vi egentligen håller på med som enskilda och som samhälle. Jag kan verkligen inte släppa abortfrågan - se förra inläggen - även om jag inser att jag som man automatiskt verkar lika osympatisk i den här frågan som en tysk som kritiserar Israel. Jag tror den är en blind fläck i vår tid, jag tror inte vi vill veta riktigt vad som händer och jag tror att vi tröstar oss med den uppenbara lögnen att alla fosterfördrivningar är verkligt väl övervägda och motiverade nödfallslösningar. Rashygien vill då åtminstone jag kalla Downs-bekämpningen.

Men det finns ännu rum - och tid för bot och bättring. För oss alla; det finns mycket kollektiv skuld här, men vi får inte gömma oss bakom varandra heller. Och även om änglar kom med bud vid bebådelsen och vid den tomma graven, så är det nog vi människor som är kallade att både ta till oss och förmedla evangeliet. Från oss alla till er alla. Oss syndare emellan.

PS. Undrar just om inte Per Harling inspirerats en smula av ramsan Flyg fula fluga flyg? ;o) DS.

Sök upp tro, sök upp liv.
Ännu finns det rum, finns det tid.

Inga kommentarer: