torsdag 29 januari 2009

EFS och folkhögskolorna

Påskvänner!

Det har varit enormt givande att gå Svenska kyrkans grundkurs parallellt med kantorsutbildningen. Mellansels folkhögskola är också en fantastisk miljö - med det dygnet runt öppna kapellet och den lättillgängliga EFS-kyrkan (med fräscha orglar på båda ställena).

Men jag har sannerligen inte märkt av EFS som huvudman särskilt mycket. Jag tycker nog att Svenska kyrkans grundkurs - åtminstone i de nordligaste stiften - borde innehålla en del EFS-kunskap. (Eller varför inte varje kurs på EFS-folkhögskolorna?). Jag har också hos kursledningen hemställt att vi nästa gång (en marsvecka) ska få möta nya eller avgående missionsföreståndaren, eller åtminstone distriktsföreståndare Greger Larsson i EFS Mittnorrland. Vi får väl se hur det går med den saken.

F.ö. är jag egentligen ganska glad så länge ingen ny missionsföreståndare annonseras på EFS hemsida. För mej får den unge morfadern Anders Sjöberg gärna sitta några år till och rida ut de pågående missionssyns-, bibelsyns- och äktenskapsstormarna. Men blir det trots allt en ny missionsföreståndare i år, förordar jag (som sagt) Tin Mörk. Kanske den först tillfrågade har tackat nej och att vi därför fått vänta på besked? Fråga i så fall Tin (om hon nu inte tillfrågades först). Jag tycker att ledarartikeln hon skrev i senaste Budis hade missionsföreståndarstuk.

Lev för Jesus, ge åt honom
livets sköna vårdag, men
också vuxenlivets sommar
och den sena hösten än.

Ge dej helt, för det begär han,
själv han gav sej helt åt dej
när han fattig och föraktad
dog för både dej och mej.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Andreas, jag vet vem det blir. Jag tror du blir glad.

Anonym sa...

Jag tror tyvärr att du har rätt i att profilen på våra folkhögskolor ibland blir lite för tunn.
Det är som om vi skäms för evangeliet och tror oss inte om att peka på Jesus.
Jag skulle önska att du fick stifta bekantskap med min skola, för jag tycker vi är ett gott undantag från den uppfattning du fått.
Regelbundet andakts- och gudstjänstliv, Alpha-kurs varje år med många som går igenom den och flera berättar om nyfunnen tro.
Välkommen att hälsa på!
Stefan Svensson, Glimåkra folkhögskola

Andreas Holmberg sa...

Tack Stefan för två spännande inlägg! (Om det nu är samma Stefan S som skrev bägge två). Det låter ju roligt att jag ska bli glad :oD.

Men jag vill förtydliga en sak: jag har absolut märkt av Mellansels KRISTLIGA karaktär, inte minst nu i Svenska kyrkans grundkurs med dess morgon- och middagsböner, men också genom varje veckas gemensamma onsdagsmässa och torsdagsbibelstudium med skolprästen. (Jag vet inte om jag här bör nämna hur elever med olika slags "syndrom" bemöts på ett föredömligt sätt - vissa anser ju sådant vara specifikt kristet, medan jag brukar hoppas att det inte är det).

Det jag menade var att jag inte märker av just EFS särskilt mycket - och det är ju lyckligtvis inte samma sak som att den kristliga profilen är svag. Men ändå värt att påtala, tycker jag. Med hopp om förbättring.

F.ö. upprepar jag härmed mitt önskemål att kapellet på Solviks folkhögskola ska uppkallas efter "Profetissan i Storkåge", Maria Elisabet (Maja-Lisa) Söderlund, född 1794 i Frostkåge. (Och därmed även efter Jesus mor och hennes "fränka"). Utifall att även Solviks rektor läser detta!

PS. Jag la mej så tidigt att jag kände mej utsövd nu vid 4-snåret! Dottern har febran och jag blir hemma med henne idag. DS.

Anonym sa...

Andreas, håll ögonen öppna för idag offentliggörs vem som blir missionsföreståndare.

Andreas Holmberg sa...

Var ska man titta då? Jag ser inget på EFS:s eller Dagens hemsida i varje fall.

Spännande om det är som du säger! Jag fortsätter hålla ögonen öppna idag!

Anonym sa...

Jag blev själv lovad av initierad källa att uppgiften skulle läggas ut igår på EFS hemsida. Gissar att det kommer idag istället. (Annars har något oväntat inträffat...)