måndag 18 december 2023

Adventskalender 2023: Gullbransson lucka 18

Påsk-, advents- och julvänner!










Den tredje sången av Abela Gullbransson som ursprungligen fanns med i Evangeliska Fosterlands-Stiftelsens sångbok Sionstoner (förutom Farväl min vän och Jag arma barn) är följande sång, som vanligt lätt bearbetad av bloggaren (den började ursprungligen "Ack, tag du mitt hjärta") och färdigåtergiven imorgon. 

En verklig överlåtelsepsalm, med samma melodi som danska 1600-talsförfattarinnan Elle Andersdatters (SvPs 325). Det är värt att påminna om hur psalmdiktande tidigt var en av de "teologiska aktiviteter" som kvinnor kunde ägna sej åt utan att ifrågasättas, med erkända kvinnliga förebilder som profetissan Mirjam, domaren Debora, Hanna i templet och självaste jungfru Maria.




1. Ta hand om mitt hjärta, min Frälsare kär, du allena
kan skapa det nytt och förändra och grundligen rena.
Ja, hjälp mej, så världen
och synden och flärden
ej tar mej till fånga, tills yttersta färden
är inne!

2. Bevara mej du ifrån frestarens hemliga snara,

och om i min bättring du finner att svek skulle vara,
så visa mej detta
och hjälp mej tillrätta:
till dej jag min lit och förtröstan vill sätta
för evigt. 

3. Jag vet att jag inte är värd att till himlen få komma
och stå inför tronen och sjunga med alla de fromma.
Dock upplivas modet
av dyrbara blodet:
Allt, allt är fullkomnat! Hjälp, Jesus, mej tro det
till änden.

Inga kommentarer: